A viharos XX. század szörnyű kataklizmái ráébresztették az európai embert az addig történtek tarthatatlanságára, arra, hogy paradigma-váltásra van szükség. A kapitalizmus kegyetlenül kizsákmányoló kezdeti formáját Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban lassan felváltotta a jóléti társadalom, mely igyekezett minden tagjának elfogadható életfeltételeket biztosítani. A két világrend közötti hidegháború ellenére a ráció mindig felül tudott kerekedni az elhamarkodott lépések megtételén (nem tört ki újabb világháború). A Szovjetunió szétesésével megnyílt az út a keleti blokk számára is a csatlakozásra a fejlettebb régióhoz. Kitört nálunk is a kapitalizmus, a legrosszabb arcát megmutatva, százezreket reménytelenségbe taszítva. Időközben a jóléti társadalmakat felváltotta a globális fogyasztói társadalom, melynek legfőbb jellemzője a fentebb említett rációteljes hiánya.
2012.02.19. 11:10 Tangooo
Az elbunkósodásról
Ahhoz, hogy a nagyvilágban megtermelt (részben) teljesen felesleges, haszontalan tárgyakra vevőt találjanak, a (multinacionális) gyártók, elbutított fogyasztókra van szükségük. Ennek elérése érdekében le kellett zülleszteni a közoktatást (sikerült!). A szülőknek, a pénz utáni hajszában, nem jut idejük a legalapvetőbb együttélési szabályokat sem megtanítani csemetéiknek, és mivel az iskola nevelő funkcióját kiűzték az oktatási intézményekből, a gyerekek magukra hagyva nőnek, mint a dudva.
Mára – némi késéssel az Egyesült Államokhoz képest – itt Európában is felnőtt egy generáció, melynek tagjai ismereteiket szinte kizárólag a televíziók adásaiból merítik, könyvet kezükbe sem vettek, és életük célját kizárólagosan a reklámok által felkínált fogyasztás jelenti. (Természetesen a társadalom részét képezi még a népességnek – jó esetben - mintegy 4-5%-át kitevő értelmiségi réteg, mely nem tartozik ide, de – a benne szereplők alacsony száma miatt - fogyasztói szerepe elhanyagolható!) Sajnos a színvonal esése nem csak az alap-, és középfokú oktatásra, de a felsőfokra is jellemző. Nem is olyan régen panaszkodott a Műszaki Egyetem rektora arról, hogy a felvett hallgatók hiányos tudása miatt az első egyetemi év arra megy el, hogy beléjük verjék a gimnáziumi anyagot! Másik elborzasztó jel: a Színház- és Filmművészeti Egyetem színház-rendező szakos hallgatóiról – ahogy osztályfőnökük egy televíziós riportban elmondta – kiderült, hogy gyakorlatilag a gimnáziumi kötelező irodalmat sem olvasták (ha van még egyáltalán ilyen) így kénytelen volt öt éves tervet készíteni arról, hogy mit kell diplomájuk megszerzéséig feltétlenül elolvasniuk. (Csak zárójelben jegyzem meg, hogy régebbi időkben itt alapvető követelménye volt a felvételnek a magyar- és a világirodalom magas szintű ismerete.)
Hogy más egyetemeken is hasonló a színvonal esés, azt bizonyítja néhány egyetemi tanár nyilatkozata, akik az utóbbi időkben azért hagyták ott katedrájukat, mert nem tudták tovább tolerálni a hallgatók alkalmatlanságát és felkészületlenségét (ELTE).
Az elmúlt két évtized eredménye: felnőtt egy olyan nemzedék, amely azt hallotta állandóan, hogy „valósítsd meg önmagad!”, ami nem is lenne baj, ha némi önismerettel is párosulna. Ennek teljes hiányában találkozunk állandóan frusztrált, mindennel elégedetlen embertársainkkal, akik – ahogy itt az Internetes commentekben is – a másik folyamatos mocskolásával, sértegetésével töltik idejük nagy részét.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Államadósság növelő koncert 2012.02.20. 11:06:08
Trackback: Kacsaleaks: Az idegenek már manipulálják az adósságcsökkentését is 2012.02.20. 10:59:31
Trackback: Firaizmus - Szkepticizmus 1:0 2012.02.20. 08:26:17
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Flúgatlan 2012.02.19. 19:08:20
A jelenlegi berendezkedés pár évtizeden belül bukásra van ítélve. Nincs mese: az európai civilizációt a tudományos-technikai fölény tette világszinten vezetővé. Nem a költészetünk volt szebb, jobb, mint a kínai, hanem a fizikánk, kémiánk, biológiánk és az erre épülő ipari és mezőgazdasági kultúránk, orvostudományunk, no és persze haditchnikánk; ezzel nőtte ki magát világhatalommá a középkor elején még csak kis porfészeknek számító Európa.
A mai, agybutító rendszer ennek alapjait rontja szét. Leszoktat a következetes gondolkozásról, kitartásról, hosszú távú célok felé törekvésről.
A megoldás csak ezek leépítése lehetne (szerintem), pl. a reklámok számának durva megfékezése, a félrevezető információk kemény szankcionálása. Persze, kevesebb reklám kevesebb TV-adót, kevesebb fogyasztást eredményezne, ami lokálisan bajokat okozna, új egyensúlyi állapotot kellene a gazdaságnak találnia, de a mai állapot nem vezet jóra.
No és persze ez egy, a mai liberális kurzusba bele nem illő médiaszabályozás tudná csak működtetni, ami úgy tűnik, nem fér bele a hatalmon levők és az általuk befolyásolt tömegek tűrőképességébe. OK, csak akkor 50 év múlva Európa újra egy mellékes porfészek lesz....
Lehet utálkozni....
Nick Leeson 2012.02.19. 19:14:08
Szerintem a blog leginkább nekünk szól magyaroknak, és a hozzánk hasonlóaknak.
Sákif za morro? 2012.02.19. 19:18:19
Nem az idő hiányáról van szó, hanem maguk sem ismerik. Másrészt a társadalom is ezt kényszeríti az emberekre. Ha nem vagy önző, gyökér, eltaposnak.
"mivel az iskola nevelő funkcióját kiűzték az oktatási intézményekből, a gyerekek magukra hagyva nőnek, mint a dudva."
Dehogy űzték ki. Egyszerűen kivették a tanárok kezéből az összes eszközt, amivel érdemben lehetett volna pótolni az otthon kimaradt nevelést. Értsd. nem lehet pl. lepofozni a gyökér kölyköt.
Anomalocaris (törölt) 2012.02.19. 19:31:26
Nick Leeson 2012.02.19. 19:32:54
Egy 14-18 éves gyerek, gyakorlatilag bármennyi időt el tud tölteni azzal, hogy ügy egy gép előtt, és teljesen haszontalan, eszetlen szarságokat ír a hozzá hasonló osztálytársaknak, haveroknak. Emellett az ég világon semmi, de tényleg semmi nem érdekli őket!
20 évvel ezelőtt is volt már számítógép, én is sokat játszottam vele, jelenleg programozó vagyok...
De a mostani facebook függők mik lesznek később? Facebook szakértők? Vicc az egész.
bereg 2012.02.19. 19:43:25
Sákif za morro? 2012.02.19. 19:48:30
commando 2012.02.19. 19:51:50
ursus artos 2012.02.19. 20:00:16
És akkor gondoljunk bele, hogy a többi szar, szinvonaltalan , lófasz főiskola meg csak ontja magából az áldiplomásokat!!!
Flúgatlan 2012.02.19. 20:01:18
Első kézből kapott információim vannak a német oktatásról: az is drámai helyzetben van. Sok a szabadalom, jó lenne, ha nálunk is lennének, de ez még nem minden. Az alapos tudású kritikus tömeg hiányzik.
A skandináv országokról csak olvastam, talán tényleg jobb ott a helyzet. De az tény, hogy egész Európábane egyre nehezebb jó természettudósokat találni. A fiatalok inkább mennek közgazdásznak, médiaszakértőnek, ..., mert ott kisebb erőfeszítéssel nagyobb eredményeket lehet elérni anyagi téren. Azt tudom, hogy a német és holland műszaki felsőoktatás is küzd azzal, hogy egyre kevesebban akarnak egyáltalán oda menni, de doktorira is úgy fogdossák össze az embereket. Egy jó egyetemi diplomával inkább elmennek egy céghez és hülyére keresik magukat, semmint hogy kutassanak. Németországban alig találnak elegendő jó középikolai matek és fizikatanárt, ... Nem jó tendenciák ezek....
(Bocs, bizonyítékok vadászására nincs időm.)
Mesterlövész 2012.02.19. 20:08:57
Mesterlövész 2012.02.19. 20:09:27
Kanstruktív 2012.02.19. 20:11:54
trhd 2012.02.19. 20:18:03
Néhány olyan órára jártam be, amit a tanulmányi osztályon kértek tőlem, hogy érvényes félévhez tegyem le. Pl. elektronika tantárgy. A tananyagot az elejéről, csak áttekintő jelleggel vettük át, egy év nem valami sok hozzá, így tényleg nem volt valami nagy dolog. A tanár teljesen érthető volt, szépen mesélt minden összefüggésről, még élveztem is az előadását, mivel nem volt teljesen ismeretlen a terület.
Jött a vizsga... :-) A hagyományos vizsgáimhoz képest szinte felkészülés nélkül mentem be (egyszer olvastam végig az anyagot), mert annyira könnyű és érthető, logikus volt (tényleg!). Vizsgán átestem, majd az eredményt kifüggesztették... Az évfolyamban voltunk úgy 80-an, 100-an, ki tudja már (15 éves történet ez már). De 60% megbukott (első vizsgaidőpont volt), kb. 30% 2-est kapott, a maradékban volt néhány 4-es és összeszámoltam, hogy összesen 3 db 5-ös jegy (az egyik az enyém) volt.
Ezzel nem magamat fényezném, ne értse félre senki, hanem a szomorú tényeket közölném, hogy ezek a hallgatók közül a most már tanárként dolgozók java SEMMIT sem értett a tananyagból. És ezek tanítják a következő generációkat! Olyan ismerethiány merült fel a gyakorlati órákon, hogy nem értette a szerencsétlen, mi az a halmazelmélet. Ez volt az informatika tanári szak 2. évfolyama.
Tehát a butulás már a kilencvenes években kezdődött, nyilván a magyar oktatás lezüllesztésének hosszú volt az átfutási ideje, de totális a siker! Nagyon kiváncsi lennék arra, hogy a tanárok között hányan lennének azok, akik a saját (!) tantárgyuk anyagát nem csak tanítják, hanem értik is!
bereg hozzászólása valóban igaz, ma már a saját anyanyelvünk használata is hatalmas problémát jelent a magyarok legalább 90-95%-ának... nemcsak írásban, hanem élő szóban is!
Tangooo 2012.02.19. 20:20:04
bircaman maxval · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.02.19. 20:28:40
bircaman maxval · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.02.19. 20:30:51
Ez nem igaz. 15 éves fiam az állandó internetezésnek hála tanult meg angolul.
Tangooo 2012.02.19. 20:33:28
bircaman maxval · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.02.19. 20:33:38
"ma már a saját anyanyelvünk használata is hatalmas problémát jelent a magyarok legalább 90-95%-ának... nemcsak írásban, hanem élő szóban is"
Na ne viccelj! Ez képtelenség. Nincs élő ember, akinek gondot okozna saját anyanyelve használata szóban.
bereg 2012.02.19. 20:36:39
Most egyébként a legújabb nyelvi divat ez: "Ági és Pál összeházasodTAK". Helyesen persze "Ági és Pál összeházasodott, és ők összeházasodtak". Ez már a könyvekbe is átszivárgott, nem győzöm real time korrektúrázni a gyerek legújabb mesekönyvét, miközben olvasok neki :(
foxpic 2012.02.19. 20:39:31
sanyix 2012.02.19. 20:41:16
Na most a németországban bejegyzett szabadalmak nagy része is hasonló idiótaság.
kitiltott bögre 2012.02.19. 20:41:27
Tangooo 2012.02.19. 20:44:13
Reméltem, hogy írásom nem kelt politikai indulatokat :)
_alesi_ · http://alesi.tumblr.com 2012.02.19. 20:46:16
Miért megy sok bunkó egyetemre? Mert ez az elvárás a társadalom részéről, fetisizáltuk a diplomát. És ahol kereslet van, ott kínálat is lesz.
"haszontalan tárgyakra vevőt találjanak, a (multinacionális) gyártók, elbutított fogyasztókra van szükségük" - ennek semmi köze az intelligenciához. Gondolom a jelenlévők úgy általában nem tartják magukat buta, ostoba embernek és mégis biztosan találni egy rakat "fölösleges" kacatot a környezetükbe,
Tangooo 2012.02.19. 20:51:29
bircaman maxval · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.02.19. 20:54:45
Amit írsz az teljesen komolytalan. A magyar nem egy holt nyelv. Az, hogy azt mondod, hogy az a helyes, ami mondjuk 1970-ben volt, s minden más hibás, teljesen szubjektív nézőpont. Amit te helyesnek gondolsz, az meg helytelen korábbi időponthoz képest. Így nincs is helyes és helytelen egy élő nyelvben. A példád pont a nyelv gazdagodását jelzi egyébként: egyes számű állítmány, ha inkább a két alany kapcsolatára akarunk utalni, s többes számú állítmány, ha inkább a két alanyra külön-külön.
U. i.: Légy szíves tedd nekem feltételes módba, jelen időbe, egyes szám első személybe az "alszik" igét!
indapass90210 2012.02.19. 21:06:46
fotelagy 2012.02.19. 21:07:15
Tangooo 2012.02.19. 21:07:56
Tippem: aludhatnék
bircaman maxval · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.02.19. 21:20:38
Miért "hat"? Az alapige "alszik", s nem "aludhat".
azulejo (törölt) 2012.02.19. 21:22:59
Kifejezetten zavar a generációm és az utánunk jövők verbális ütlegelése. Hiszen a generációk váltakozása folyamat, és egyetlen korosztály ostorozása is voltaképp az "ítélkezőket" csapja - vagyis a generációnk elbunkosódása (ha ez valóban létezik) tagadhatatlan felelősséggel viseltetnek szüleink, akik próbáltak minél nagyobb szabadságot adni nekünk és ezzel együtt maguknak (bár nem vagyok szociológus, hogy a folyamatot kielemezzen és jól lássam, és egy kommentben erre nem is lenne lehetőség), amiben rendkívül nagy szerepe volt minden bizonnyal az ő szüleiknek..
Talán nem olvastam el minden kötelezőt, de Madách Az ember tragédiáját igen, és azt hiszem, abban ahogy minden benne van, ez is. A mai fiatalok más milyenek, talán bunkóbbak, talán egyszerűen másfajta tudással bírnak..a hozzászólásommal igazából azt akartam hangsúlyozni, hogy az efféle írások szerintem nem segítenek, persze fontos lejegyeznünk, mi zajlik körülöttünk, velünk,
de ha nem kezeljük ezt kellő objektivitással, félek, csak indulatot gerjeszt (ami számomra árad is mind az írásból, mind a hozzászólásokból), ami kevés eséllyel fogja a bunkósodást megállítani.
bereg 2012.02.19. 21:29:55
hóember 2012.02.19. 21:30:19
vgab 2012.02.19. 21:32:06
A poszt kissé felületesnek tűnik, szívesen látnék például valami hivatkozást a műegyetemi rektor panaszáról. Történetesen elég jól tudom, hogy mit tanítanak ott az első évben (éppen azon a karon, ahova a rektor tartozik), és enyhén szólva nem a gimnáziumi anyagról van szó. Annyi igaz, hogy az első félévben van fizikából és matematikából egy heti két órás felzárkóztató kurzus, ami nem kötelező (de kreditet ér). Az is igaz, hogy a hallgatók átlagos színvonala jóval kisebb, mint régebben, amit elég jól megmagyaráz az, hogy sokkal többen vannak, nem csak a legjobbak, hanem a közepesek és a gyengék egy része is részt vesz a felsőoktatásban.
bircaman maxval · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.02.19. 21:35:43
A válasz egyébként "aludnék", de ez csak a XX. második felétől került be a művelt köznyelvbe. Azelőtt bunkóságnak minősült, s az elfogadott alak az "aludnám" volt. Ugyanis az "aludnám" az ikes alak, az "aludnék" meg az iktelen, márpedig az "alszik" ikes ige, így ikesen kellett ragozni, csak persze időközben az ikes ragozás gyakorlatilag kihalt, ma már csak maradványai vannak.
Szóval a XX. sz. eleji művelt beszédben az "aludnék" bunkóságnak számított, kb. mint mondjuk manapság az "aludnák" nákoló alak.
A példa arra jó, hogy a laikusok is belássák: a nyelvben nincs "helyes" és "helytelen", a nyelv állandóan változik, s folyamatos változik még az is, hogy mi számít művelt nyelvhasználatnak, 1-2 nemzedék elég egy változásra. S mindez jó, s nem valamiféle "romlás", mert "nyelvromlás" nem létezik.
Magyarnaba 2012.02.19. 21:40:02
Dr. Mesterlövész kollégának van igaza szerintem, az egész népesség tört százaléka az, aki képes megfelelni a posztbeli eszményképnek, de ez mindig is így volt. Vicces, ahogy nosztalgikusan azt sugallja a posztíró, mintha régebben jobb lett volna. Mikor?
A Kádár-korban, aminek a hagyatékát (államadósság, önállótlanná vált emberek, leépített civilszféra) ma is nyögjük?
A két háború között, aminek eredményeképpen 45-ben megint a fasz rossz oldalára kerültünk?
Az első világháború előtt? Na jó, talán azzal az időszakkal én is kicsit elfogult vagyok, de tessék elolvasni Mikszáth műveit, akkor se volt más az általános morál, mint most, csak akkor tényleg semmiből lehetett építkezni és ez sokakból kihozta a legjobbat.
Lehet keseregni, de felesleges. Mindenki a saját szakmai és családi területén tegye a dolgát becsülettel, ennél többet nem lehet és nem is kell várni.
bircaman maxval · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.02.19. 21:40:02
A nyelv a világ legdemokratikusabb intézménye: mindig a többség dönt. Ha a többség elkezd valamit tömeges nem úgy mondani, ahogy az eddig volt, akkor az új változata lesz a "helyes", s aki a korábbi "helyest" használta, arra rácsodálkoznak miért beszél ilyen "furcsán".
Elég csak az ikes ragozásra gondolni. Az utóbbi 20 évben mérhető az egyre nagyobb visszaszorulása. Ma már a kifejezetten művelt beszédben is csak nyomai maradtak. Sőt a mai átlagember nem is ismeri fel sok esetben az ikes ragozást, keveri az iktelen tárgyas ragozással!
Intizar 2012.02.19. 21:41:19
Yeto 2012.02.19. 21:43:41
bircaman maxval · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.02.19. 21:50:33
Oké, de ki dönti el mi az archaikus és mi a jelenlegi nyelvállapot.
azulejo (törölt) 2012.02.19. 21:50:53
Magyarnaba hozzászólásával 100%-ig egyetértek!
trhd 2012.02.19. 21:52:38
Dehogynem... fogalmuk sincs pl. az igeragozásról. Rendszeresen, napi szinten hallani ehhez hasonló fülsértő mondatokat:
"Én ilyen nem használnák..."
Ugye? :-(
És akkor az írásról ne is beszéljünk.
Nem beszélve arról, hogy még egyes nyelvtantanárok sem képesek 30%-nál jobb teljesítményt produkálni egy rendes, nem kisiskolás nyelvtani teszten (erre volt egy cikk az indexen, mindenki keresse meg maga). És ezek a tanárok tanítanak magyar nyelvtant...
Nem csoda, hogy butul a társadalom és az, hogy az iskolákból kikerülő kezdő fiatalok képtelenek egy összeszedett, nyelvtanilag is helyes mondatot összehozni... (szóban sem!)
bircaman maxval · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.02.19. 21:52:50
A fogalmazási készség nem egyenlő az anyanyelv használatával. Itt a megállapítás az volt, hogy sokan nem képesek helyesen használni az anyanyelvüket - ez képtelen állítás. Ha az állítás az lett volna "sokan nem képesek jól fogalmazni" az egy egész más kérdés.
Quadrille Lobster · http://oriblog.blog.hu/ 2012.02.19. 21:52:58
De ez volt az első gazdasági berendezkedés, ahol nem kötelező végrehajtanod a gazdasági funkciódat. Ami különben a fogyasztás.
Ami ráadásul sokkal kellemesebb funkció, mint amik előtte léteztek, úgy mint paraszt és földesúr - ahol (a félreértések elkerülése végett) mi mind parasztok lettünk volna. És ahol a gazdaságban betöltött szereped a beszélő robot volt, még csak rúzst sem választhattál hozzá. És a születés határozta meg a funkciódat.
Erre jött egy másik rendszer, ahol legalább már az egyénnek van lehetősége nem azt csinálni, amit a karmester mond. Bonyolult? Persze. Senki nem simogatja a bucidat? Mindjárt megsajnállak.
A jóléti állam nem egy földtörténeti kort ölel fel, csak egy pár évtizedes próbálkozás. Ráadásul egy demográfiai tévedésre épül, plusz a fogamzásgátló sem tett jót neki. Mindent összevetve a jóléti állam ugyanúgy járt, mint a kommunizmus: elfogyott a mások pénze. Míg az alapelv okés, de messze nem lehet olyan széles körben és alanyi jogon alkalmazni, mint ahogy a politikusok megígérték. Akik persze soha nem hibásak azért, hogy az eggyel előttük lévő politikus kicsit megint tovább szélesítette a jóléti állam kedvezményezettjeinek a körét.
Manapság nem kötelező reklmámot nézni. És ha már hülyítésről van szó, korábban is hülyített mindenki mindenkit, elég csak a papokra gondolni. A nép okosítása soha nem állt a vezetők érdekében.
Neked magadnak kell kikászálódnod a mentális lustaságból. Minden egyén maga eldöntheti, hogy fogyasztózombi lesz-e, de a tévét hibáztatni, amiért reklám megy benne? Nemár.
@Magyarnaba: +1
trhd 2012.02.19. 21:56:06
igaz, egy nyelv változik, de úgy, ahogy pl. a "chat" vonalakon kommunikálnak egymással (főleg pl. a tizenévesek, huszonévesek), az már elképesztő. Ennyire "romolhat el" egy alapvetően szép nyelv. Az emberek az efféle "chat-es" beszélgetésekben már a vesszőt sem ismerik.
trhd 2012.02.19. 21:57:01
Intizar 2012.02.19. 21:57:18
bircaman maxval · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.02.19. 21:57:46
A "használnák" alak - a nákolás - a magyar nyelv elterjedt jelensége, sőt egy rakás magyar nyelvjárásban ez az egyetlen alak, a "használnék" ismeretlen forma. Ez nem helytelen alak.
Egyszerűen a művelt köznyelvben a JELENLEGI állapotban a nákolás bunkóságnak számít, semmi más. Mint ahogy az "aludnék" is bunkóság volt 100 éve.
Azonban ez nem helytelen alak semmiképpen!
bircaman maxval · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.02.19. 22:00:06
Oké, pont ez a helyzet. A "helyesség" fogalma folyamatosan változik. A változást pedig a többség nyelvhasználata dönti el, semmi más. Te most pl. használtál egy olyan alakot ebben a hozzászólásodban, mely ma már a többség számára archaikus.
Intizar 2012.02.19. 22:05:48
Don Quixote de la Ferko 2012.02.19. 22:08:34
Kellemetlen, de ez van.
Pááá.
Don Quixote de la Ferko 2012.02.19. 22:10:47
micsoda? 2012.02.19. 22:15:09
A kádár hagyatékról hadd mondjam el, hogy akkor szerettem meg az olvasást, és a könyveket, mert rendkivül olcsó volt. Az üzemekben voltak könyvárusok, tőlük részletre lehetett venni. Ma könyvet venni? A legtöbb kiadó bestseller könyvekre megy, annál már az internet is jobb. Gyenge szókincs, trágárság van. /tisztelet a kivételnek/
bereg 2012.02.19. 22:17:30
Tangooo 2012.02.19. 22:21:20
(ez az első próbálkozásom)
Első Osztályú Huszárkapitány 2012.02.19. 22:22:50
1) az önéletrajzomban jól fog mutatni és
2) hányingerem volt attól az elméleties oktatástól, ami engem az egyetemen fogadott, illetve öt éven át gyötört és megfogadtam, ha egyszer az életben lehetőségem lesz rá, akkor "nem középiskolás fokon fogom nemzetem tanítani".
Hiszitek vagy sem, de a kettes számú motivációs tényező volt számomra a legfontosabb! Különösen úgy, hogy szabadkezet kaptam a sylabus és oktatási témák kérdéskörében. Tele voltam ötlettel és rengeteg energiát fektettem az anyagok elkészítésébe. Majd erre jött a pofára esés. Én egy reneszánsz ember vagyok és hiszek az emberben, a szellemben, de ami ott fogadott, az a legrosszab zombie filmeket idézte. Üveges csirkeszemek, letudni a kötelezőt és szevasz. 30 emberből jó ha egy-kettőt érdekelt a téma és esetleg kérdései is voltak. Akkor döbbentem meg végképp, amikor egy kérdéskört úgy akartam elemezni, hogy példának egy akkoriban az egész magyar médiát uraló témát vettem. Az egész bandának fogalma se volt róla, hogy miről is beszélek, holott a csapból is ez folyt. Kiderült, hogy egyáltalán nem olvasnak napi sajtót!!! Akkor nekiszögeztem a kérdést az ott ülőknek, hogy mi a büdös francot keresnek akkor itt és mi a picsa akar majd lenni ez a kompánia, ha egyszer nagy lesz?! Erre jött az újabb döbbenet, hogy 20 éves emberek nagy többségének semmilyen célja vagy jövőképe nincs. Nem viccelek. Semmilyen! Az a néhány, akinek volt is valami elképzelése, igazándiból olyan célokat jelölt meg, amihez felsőfokú végzettségre nincs szükség!!! Abban a pillanatban én sokkot kaptam, lefújtam az órát. Kizavartam mindenkit. Felmentem a tanszékre és beadtam a felmondásomat. Persze azt a szemesztert még becsülettel végigcsináltam, de akkor, azon az órán meghalt bennem valami...
Nadiposzi (törölt) 2012.02.19. 22:23:46
Kérnetém felfüggeszteni az egész felsőoktatási izét, miután megkaptam a diplomám, mer még a fejemre találnak ezek az újak nőni. Azt meg nem kéne.
Régen minden jobb volt, kérem kapcsojja ki.
Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2012.02.19. 22:24:35
Egyébként nem igazán hiszek abban, hogy a butulás és az oktatás színvonala között bármiféle összefüggés lenne. Igazából a butulásban sem hiszek: buta és bunkó emberek mindig is voltak, egy diplomától pedig senki nem lesz kevésbé az.
"Európában is felnőtt egy generáció, melynek tagjai ismereteiket szinte kizárólag a televíziók adásaiból merítik"
És a korábbi generációk honnan szerezték ismereteiket a világról? A XXI. század előtt hol állt rendelkezésre az átlagember számára egy olyan tudástár, mint mondjuk a Wikipedia manapság?
Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2012.02.19. 22:25:42
Tangooo 2012.02.19. 22:36:09
Ami a régebbi korokat illeti, volt egy jó módszer, az olvasás. Nem véletlen, hogy 20-30 évvel ezelőtt nem volt ritka a százezres példányszámban kiadott (és eladott) könyv. Ma már sikernek számít a 3000 eladott példány is.
Jenyei 2012.02.19. 22:48:17
Tangooo 2012.02.19. 22:49:28
vladimir964 2012.02.19. 22:53:36
És egy félelmetes, de immár sajnos nagyon is valóságos tartalmú idézet Csányi Vilmos kulturális evolúcióról szóló cikkéből:
"Az ideafejlődés szétrombolt minden hagyományos, emberi léptékű, biológiai kapcsolatokon alapuló csoportszerveződést, a törzset, a klánt, a bandát, a nagycsaládot, a nukleáris családot. Az emberiség atomizálva van. Az ideák kiszolgálása, az embergépek építése kapcsolat nélküli, jól szervezhető emberi atomokat kíván. Ezek létrejöttek és folyik a nagy globális építkezés."
combo 2012.02.19. 23:02:58
Nem lenne baj, ha a közoktatásnak kicsit több köze lenne a valósághoz:
1. Jó lenne, ha a helyesírás hangsúlyosabb lenne, mint az, hogy a helyhatározót hullámos vonallal húzzuk alá.
2. Jó lenne, ha nem az RTL Híradóból értesülne arról az átlagember, hogy mi van Észak-Koreában, ha már egyszer töriórán olyan részleteket is bemagoltatnak velünk, hogy I. Bélára Dömösön rászakadt a trón.
3. Jó lenne, ha irodalomórán nem depressziós orosz írók műveinek elolvastatásával riasztanák el a gyerekeket az olvasástól. Apropó, jó lenne, ha az iskolából kikerülő emberek tudnának értelmezni egy szerződést.
4. Jó lenne, ha az iskola megtanítaná a tanulókat gondolkodni, kamatos kamatot számolni, valamint alapvető közgazdasági dolgokat értelmezni.
5. Jó lenne, ha EGY darab idegen nyelvet normálisan megtanítanának, nem arra fektetve a hangsúlyt, hogy hogyan kell helyesen mondani angolul, hogy "2010-ben volt két éve, hogy elterveztem, hogy 2014-ben majd megjavíttatom a morzsaporszívót".
6. Jó lenne, ha a minket körülvevő világból többet tanulnának a gyerekek: Pl. ez a rovar/vegyület veszélyes stb., a Zajcev-szabály, szivacsok törzse helyett.
7. Jó lenne, ha egy átlag magyar átlagpolgár tudná, hogy mi egy megyei önkormányzat funkciója, ha már Athénnal és Spártával kapcsolatban ilyenekkel boldogítják.
Ennek a tanárnak minden mondata többet ér, mint ez a blogbejegyzés: mahonlap.freeweb.hu/john-t-gatto-miert-nem-oktatnak.html
combo 2012.02.19. 23:07:54
Nevelés? Hol élsz te, kiskomám? A legjobb magaviseletű iskolásokból lesznek a leglúzerebb balfaszok felnőttkorukra, mert annyira életidegen az a nevelés, amit ott kap az ember...
egyenlítő 2012.02.19. 23:08:01
index.hu/kulfold/2012/02/16/jol_kereso_tanarok_hozzak_az_eredmenyeket/
trolololol · http://basszas.blog.hu/ 2012.02.19. 23:08:38
oszt mostmá aludnák egyet.
Tangooo 2012.02.19. 23:09:34
combo 2012.02.19. 23:14:25
javítás: ...mert az megy neki a legjobban. Természetesen.
Amúgy ez az egész elcseszett rendszer azért maradt fenn ilyen sokáig, mert
1. az átlagembert nem érdekli az oktatás, emiatt nem tüntet,
2. az átlagtanár számára sokkal "izgalmasabb" dolog ezeket az elvont baromságokat bifláztatni, mint földhözragadt dolgokat (olvasás, írás, számolás) rendesen megtanítani.
atiz 2012.02.19. 23:44:16
olvasatlan/muveletlen ember kisebb gyakorisaggal kerdez vissza (es ezzel kevesbe kenyelmetlen embertars), mikor ala kell irnia egy svajci frank alapu hitelt, ertelmeznie kell egy politikus nyilatkozatat, esetleg meg kell itelnie, hogy egy paradicsompure konzervbe miajoedesanyucikajuknak tesznek 14 fajta E... taplalekkiegeszitot.
a sort lehet folytatni.
sajnos en is egyet kell ertsek a cikkel, es azokkal is, akik mar a korai 90-es evekre teszik ennek a folyamatnak a kezdetet.
hallari 2012.02.19. 23:49:54
.
.
.
.
Van benne valami.
.
.
.
.
Az utolsó kapcsolja le a villanyt.
Bambano 2012.02.19. 23:58:23
fafej 2012.02.20. 00:22:32
Tanítóként pedig magam is tapasztalom:a mai gyerekeknek a legalapvetőbb dolgokról gőzük sincs, a józan paraszti logikától messze állnak.Második osztályost jobban érdekli az éjjel valamelyik műholdas adón leadott pankráció,mint a környezetismeret,olvasás vagy a szorzótábla, amivel én merem őket vegzálni...
bigthereal 2012.02.20. 00:39:22
és az emberek nem tudnak gondolkodni.
mit lehet tenni? na?
Flúgatlan 2012.02.20. 01:02:52
Na, ez így igen téves megközelítés. De legalábbis túlzottan általánosító és egyszerűsítő.
Hol kéne oktatni az elméletet, ha nem az iskolában? Vagy az elmélet teljesen felesleges? Sokan mondják ezt és ez sajnos épp oda vezet, amiről a cikk szól, az elbutuláshoz.
Az, hogy sok iskolában kevesebb a gyakorlat az ideálisnál, az sokmindenből fakad. Pl. az iskoláknak egyszerűen nincs pénze olyan gépeket, cuccokat venni, ami a gyakorlatban, a gyárakban van.
Az meg hogy szerinted az egyetemeken is felesleges az elméleti oktatás, az Téged minősít. A ma elméletéből lesz a holnap terméke. Úgy 200 éve az elektromosság az egyetemeken oktatott érdekes játék volt, hogy jobban megismerék a természetet. Akkoriban az angol pénzügyminiszter megkérdezte Faradayt, mir jó ez a játszadozás. A válasz: "Ön, miniszter úr, ezt egyszer még meg fogja adóztatni."
Hol lenne neked számítógéped, ha ez egyetemeken nem lett volna elméleti oktatás?
OK, arról lehet vitatkozni, hogy az állam milyen szakosból hány diák képzését támogassa, és én is csökkenteném a jogász és bölcsészképzést, de hogy nagyrészt felesleges lenne az egyetemi elméleti oktatás, .... Szomoú....
combo 2012.02.20. 01:25:42
Igen, az egyetem már összetettebb kérdés. Te lényegében azt írtad le, hogy a kutató kapjon alapos elméleti képzést. Ezt aláírom, de például a mérnökképzés nagyon sok helyen túl elméleti. Ha már a számítógépet említetted, nagyon szép és jó dolog, hogy megtanítanak az informatikusoknak sok-sok elméleti dolgot (pl. veremautomaták), de ha alig kényszerítik őket valódi programozásra (nem ilyen pár soros kamu házifeladatokkal, hanem akár egy féléves kötelező részvételt egy létező projektben), akkor ők bizony rossz programozók lesznek... Nem azt mondom, hogy egyetemen nem kell elméleti képzés, de az elmélet-gyakorlat arányán néha bizony lenne mit változtatni.
Sokan azt szokták mondani, hogy a "magolás" és a "visszabiflázás" is fontos, mert fejleszti az agyat és az előadókészséget. Erre az a válaszom, hogy olyat célszerű magoltatni, ami valamennyire kapcsolódik a 2012-ben minket körülvevő valósághoz, és az sem baj, ha a gyerek megérti, amit bemagoltatnak vele. Kedvenc példám az, hogy általános iskolában feláll Pistike, és rossz hangsúllyal "közli" a tanárral felelés címszóval, hogy "egy mondat szerkezet szerint lehet egyszerű vagy összetett". Az én keresztkérdésem csak annyi, hogy a tisztelt tanár szerint egy általános iskolás agya felfog olyan absztrakt dolgokat, hogy itt mit jelent az, hogy "szerkezet szerint". Ugye, hogy nem?
Ha már szóba jött a feleltetés. Biztos nem vagyok egyedül vele, hogy kellett már párszor "előadnom" több ember előtt. Szerintem a feleltetés nem erre készített fel az iskolában. Ott rámbök a tanár, nincs időm átgondolni a mondandómat, jegyzetet készíteni magamnak, fel kell állni, és mondani kell a rizsát folyamatosan elvont dolgokról (pl. a mondatok lehetséges osztályozásairól, mint fent, vagy modalitás szerint stb.), és lebasszák a gyereket, ha magolni merészelt. Hogy lehet erre a számonkérésre máshogy készülni, mint magolással?
tumpara 2012.02.20. 01:30:42
eax_ 2012.02.20. 01:49:35
makacs szennyeződés 2012.02.20. 02:24:32
Én még ettől a nyelvi hibától tudok kiakadni.
Bár, ahogy fentebb is írták, lassan talán már ez sem számít hibának, ahogy az "aludnák" sem, csak valakiknek valamit sugallni fog az elkövetőjéről.
Na fogadjunk, hogy a legtöbben nem is értik, mi a bajom. Nem, nem az ékezetek hiánya.
makacs szennyeződés 2012.02.20. 02:29:35
"sajnos én is egyet kell, hogy értsek a cikkel..."
vagy:
"sajnos nekem is egyet kell értenem a cikkel..."
makacs szennyeződés 2012.02.20. 02:34:27
Arthur Dent 2012.02.20. 07:03:36
A lányom sulijában viszont azt látom, hogy a tanárok fele 60-70 év közötti, nem értik a mai gyerekekt, nem tudják őket motiválni, a lecsúszó társadalmi rétegek a jobbakat is visszafogják, az oktatás tényleg katasztrófa.
Hogy lehet igaz ezek után az első állításom? Úgy, hogy aki akar, az az iskolától függetlenül is tanul és eredményt ér el.
Erre néhányan rájönnek maguktól, néhány család még működik ahol ezt meg tudják tanítani a gyerekeknek. De ennek tágabb körben kéne elfogadott normává válnia.
Magad uram...
Környezettudatos 2012.02.20. 08:07:32
Don Quixote de la Ferko 2012.02.20. 08:11:14
"Hol lenne neked számítógéped, ha ez egyetemeken nem lett volna elméleti oktatás?"
Ezen azért jót nevettem. Belecsöppentem egy munkába, amit egy frissen végzett egyetemista kezdett el.
5 voltos referenciafeszültséggel mért 100-200 mV-os jeleket 12 bit felbontással.
Jót nevettem, aztán átalakítottam használhatóra a rendszert.
Szóval ne misztifikáljuk túl. A mai egyetemi oktatás sajnos ipari robotokat képez. Ha ég a kártyán a piros led, akkor húzd ki, dugj be helyette egy másikat, oszt számolhatod a mérnöki órabért.
Mutass olyan frissen végzett mérnököt, aki neki mer állni mondjuk egy EMG szkóp javításának. Évfolyamonként jó ha egy van.
euAgWzgmmtq7K 2012.02.20. 08:25:01
ennek semmihez nincs semmi köze. akkor csak 1 tévé csatorna volt, az se mindig, és nem volt internet. Most több tucatnyi tévécsatorna van, meg internet, miért olvasna valaki könyvet? lehet, hogy téged ez elkeserít, de széllel szemben lehetetlen hugyozni.
@luciferko: miért kéne egy mérnöknek szkópot javítani? órabérben többe kerül, mint kicserélni a hibás panelt.
egyébként pedig pont az első példádban látni, hogy miért nem kell "mindenhez értő" mérnököket képezni, mert semmit se fognak jól tudni. inkább legyen profi egy területen - valószinüleg ilyesmit értesz az ipari robot alatt.
euAgWzgmmtq7K 2012.02.20. 08:31:50
Don Quixote de la Ferko 2012.02.20. 08:35:41
Talán mert egy régi készülékben nem a panelcsere a megoldás?
Dobjam ki a műszereimet, mert kiöregedtek benne a kondik, és cirka 1500 ft-os alkatrészár helyett vegyek 50 ezerért egy újat? érdekes az értékítéleted.
TAS-465. Egyik bemenetére többet adtak, mint kellett volna. Dobjam ki? Ezt sugallod. Inkább a javítás, ha nem gond, és ez sem panelcserével orvosolható.
Ipari robot alatt az ipari robotot értettem. Nem ért semmihez, csak ahhoz, amit betanítanak neki. Jelen példában ahhoz, hogy amin ég, nem ég, villog, nem villog a megfelelő led, azt cserélje, oszt jónapot. Erre van szükség. Manapság már csak azt tanítják, hogy a megvásárolt részegységekből hogyan építsen működő készüléket. Van 800 féle PIC, kiválasztja a szerinte megfelelőt, oszt kész a mosógép, ami jó ha 3 évet bír ki a beletervezett avulás miatt.
euAgWzgmmtq7K 2012.02.20. 08:35:42
Don Quixote de la Ferko 2012.02.20. 08:38:21
Errefelé haladunk.
vladimir964 2012.02.20. 08:39:59
világatlasz 2012.02.20. 08:40:53
euAgWzgmmtq7K 2012.02.20. 08:41:27
a második bekezdésben pedig teljesen igazad van - manapság erre van szükség, tehát ezt kell tanítani, nem mást. mire megtanítanál valakit kompetens tervezőmérnöknek (amire ennyi embert nem is lehet), addigra az egész tudása elavul. marad egyfajta alapozás, aztán ha elindult egy irányba, és jó céghez kerül, akkor évek alatt el lehet jutni olyan szintre, ahol kell is tervezni valamit. ezt azonban nem lehet az egyetemen mindenkinek megtanítani.
escéhá 2012.02.20. 08:43:28
allegretto23 2012.02.20. 08:49:02
Don Quixote de la Ferko 2012.02.20. 08:49:36
Aha.
Nullára.
Azért ha nem gond, megjavítva használom még vagy 20 évig, és sajna többre becsülöm, mint a csili-vili digitális csodákat. Többet is ér azoknál.
"hogy egy mérnöknek miért is kéne feltétlenül szervizelni tudni elavult műszereket."
A mérnök ismérve nem csak az, hogy újat alkot.
"... elavult műszereket ..."
Érdekes megfogalmazás. Ugyanazt a jelet látom rajta, mint a vadi új digitálison. A négyszögjel mindegyiken négyszögjelnek látszik. A túllövés mindegyiken túllövés.
Vagy arról próbálsz meggyőzni, hogy a digitális mintavételezés pontosabb, mint az analóg jel kirajzolása?
euAgWzgmmtq7K 2012.02.20. 08:53:20
igen, nullára, az értékét leírhatod az adódból. nem erről akarlak meggyőzni, meg egyáltalán nem érzem idetartozónak, hogy erre válaszoljak, ha nem teljesen érted, hogy mit írok, akkor kérlek olvasd át újra.
aha, persze 2012.02.20. 08:54:58
Mindig volt egy mumus... volt, hogy a tv, a videó volt az elbunkósodás oka, aztán a kompjúter, most meg konkrétan a fészbúk.
Ha valamit nem ismersz (a fiatalokat és a szokásaikat), akkor ne nyilatkozz róla, mert az eredmény egy olyan égbeszökő baromság lesz, mint amit fent megfogalmaztál.
Kék az ég 2012.02.20. 09:03:46
ugyan mondja mar meg a szerző, hogy 100 éve mennyire is volt művelt a magyar lakosság? Mennyit is tudott a a földeken napi 16 órát robotoló apa a gyerekével lenni falun?!
Az elbutított meg külön röhej abban a korban amikor több információhoz fér hozza meg egy afrikai éhező gyerek is az iskolájában mint egy "művelt" elit értelmiségi akar 50 éve is magyarországon!
vagy amikor már egy telefonhoz is lassan két kötetnyi használati utasítás kell...és a gyerekek secperc alatt tudjak mégis hasznalni.
Pedig a szülök nem értek rá tanítani őket, mint állították itt...
Don Quixote de la Ferko 2012.02.20. 09:05:33
Érdekesen látod a világot.
Gondolom nem itthon éllsz.
Milyen iparban?
A külföldről idetelepített összeszerelő üzemre gondolsz? Az nem az itthoni "mérnökök" tudását dicséri.
Nincs iparunk. Az a néhány középkategóriás kisüzem, ami megmaradt, az nem veszi fel azt a mérnökhadat, ami évente kikerül. A nagy részük kereskedelmi értékesítő lesz, néha még azt sem tudja, hogyan működik a kütyü, amit árul.
Értem amit írsz. Tökéletes példája a "3 év alatt elavul minden, vegyünk újat" szemléletnek.
Ha nem gond, nem vagyok a követőd, talán a jóval magasabb értékítéletemnek köszönhetően.
bircaman maxval · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.02.20. 09:05:58
Természetesen. Mindenki úgy használja a nyelvet ahogy akarja. Van aki archaizál, van aki az új dolgokat befogadja gyorsan, s van aki középen áll. Ha az egyéni használat olyanná válik, hogy a többiek nem értik meg őt rendesen, akkor ez az egyén kénytelen alkalmazkodni a trendhez.
Egyébként az én személyes nyelvhasználatomban is vannak archaizáló elemek. Pl. a legtöbb ikes igét ikesen ragozom kijelentő módban egyes szám első személyben - ezzel már a kisebbség része vagyok, mert a nagy többség már ebben az esetben iktelenül ragoz.
aha, persze 2012.02.20. 09:06:21
Mert csak ahhoz értenek, amit 100 éve megtanultak. Ezért erőszakolják még mindig az irodalomtanárok az ivaniljicshalálát egy 17 évesre. A könyveket (főként a semmitmondó kötelező szarokat) már 10 éve a filmekkel kellett volna lecserélni. De neeem... inkább elemezni kell 3 órán át egy verset. Haszontalan.
Az egészet újra kellene gondolni a középiskolától kezdve: A haszontalan irodalmat a zene és a rajz szintjére vinni (óraszámban és mélységben). Helyette alapvető jogot, alapvető közgazdaságtant tanítani a gimnáziumokban. A mateknak is a logikus gondolkodásról kellene szólnia.
Don Quixote de la Ferko 2012.02.20. 09:06:54
-l
bircaman maxval · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.02.20. 09:09:58
Hiába, lassan már az is szabályos lett, hogy az "az" névelőt csak "a" alakban írják a bunkók mássalhangzó előtt... nem botrányos? :-)
Don Quixote de la Ferko 2012.02.20. 09:11:42
Nem. Majd hoznak rá egy "lex'smitt" törvényt, attól kezdve szabályos lesz.
bircaman maxval · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.02.20. 09:14:41
Nincs nyelvi törvény, sosem volt.
bircaman maxval · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.02.20. 09:20:35
A világtörténelem első megmaradt feljegyzése arról, hogy "itt a világvéve, a fiatalok elpuhultak, csak szórakoznak, bezzeg a mi időnkben nem így volt" az i. e. I. századból származik.
Egyébként mindenről Gutenberg tehet, hogy kitalálta a káros könyvnyomtatást! Bezzeg az előtt az embereknek volt idejük egymással beszélgetni, meghallgatni egymást! Azóta meg: mindenki magában olvas csak! :-)
nincs semmi baj! 2012.02.20. 09:20:54
mek.oszk.hu/
pim.hu/object.d8f182da-fdfa-45ba-914f-2688ce822346.ivy
Ha nem csak a magyar irodalom érdekel, a klasszikusok közül az amazonon egy csomó ingyenesen letölthető e-könyv formájában. (nem kell hozzá könyvolvasó sem, mert van böngészőben futtatható e-reader is hozzá)
Ha mindenképpen hagyományos könyvet szeretnél olvasni, könyvtárakat javasolnék. Nem hiszem, hogy nehezebb lenne hozzájutni ma minőségi olvasmányokhoz, mint régen, sőt!
nincs semmi baj! 2012.02.20. 09:23:06
aha, persze 2012.02.20. 09:30:56
bircaman maxval · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.02.20. 09:36:27
Hozátenném: szinte mindenkinek van üres ideje, pl. amikor csak megy valahová vagy várakozik. Esetleg ilyenkor olvasni nem tud, de ott a hangoskönyv. Az OSZK honlapján ott az ingyenes hangoskönyv-részleg.
Bélabáttya (törölt) 2012.02.20. 09:38:36
nincs semmi baj! 2012.02.20. 09:38:42
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.02.20. 09:50:36
Ugyanez volt a vélemény az ókor után a középkorban, a reneszánszban, a XIX. században, a kommunizmus alatt és a rendszerváltás után is.
barlangi troll 2012.02.20. 09:52:42
Koncepciótlan frázispuffogtatás 2 percben. Gratulálok a szerző magas színvonalú munkájához, s mindez még index címlapra is került! ez az indexet is minősíti rendesen....
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.02.20. 09:53:07
Mert eddig felvettek mindenkit, akinek sikerült az érettségin átvergődni (gimnaziták 99,9%-a).
ili810 2012.02.20. 09:56:55
Alapok nélkül mire lehet építkezni.
Egyetértek egy kommentelővel,hogy ez már a 90-es évektől elkezdődött.
2-3 hónap alatt megtanítani írni olvasni egy nebulót, ez károk nélkül lehetetlen.
Gondolok a Zsolnai, Tolnai módszerekre.
Képről olvasás.
Aztán erre alapozva legyen értő olvasása egy gyereknek.
Utálni fog könyvet venni a kezébe.
A helyesírást meg már fölösleges tanulni mert a számítógép úgy is elvégzi helyette.
A párbeszéd a gondolatok megfogalmazása meg lekorlátozódott a csá csumi csára.A telefonszámla minél kevesebbre korlátozása végett cső,hali,tali, stb.
makacs szennyeződés 2012.02.20. 09:58:13
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.02.20. 09:59:53
Én nemrég azon döbbentem le, amikor se a fordítónak, se a korrektornak, se a szerkesztőnek nem esett le egy pszichológiai témájú könyvet fordítva, hogy az angol "lunatic" kifejezést holdkórosnak kell fordítani. Helyette zárójelben magyarázták, hogy a latin Luna=Hold szóból ered... Ennyit a műveltségről.
Egyébként az akadémiai helyesírásról annyit, hogy én soha nem fogom jószántamból használni az elrettentő példán kívül ezeket a szavakat: ímél, vincseszter
bircaman maxval · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.02.20. 10:03:18
Ezt írtad: "Na fogadjunk, hogy a legtöbben nem is értik, mi a bajom." - helyesen, a XIX. sz. elejének művelt nyelve szerint nem lehet "a bajom", hanem "az bajom". Azaz légy következetes. Ha egy mai nyelvi jelenséget elítélsz, mert nem felel meg az 50 évvel ezelőtti szokásnak, ítélje el MINDENT, hiszen a TELJES mai nyelv egy "hibahalmaz" az 500 évvel ezelőtti állapothoz képest.
Hozzáteszem: a te logikád alapján az összes francia, spanyol, román, olasz, portugál anyanyelvű ember bunkó, mert nem úgy beszélnek, ahogy Cicero az i. e. I. században.
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.02.20. 10:03:36
A Zsolnai módszer a magyar közoktatás egyik legnagyobb hibája, sajnos még manapság is nagyon sokan használják.
Nick Leeson 2012.02.20. 10:04:40
Van egy 17 éves lányunk...
Annak idején a tv mumus volt. De ha belegondolunk, az is ad némi műveltséget. A Video úgyszintén.
A kompjúter nekem szakmát adott.
Ha elmagyarázod, hogy napi 12 óra Facebook mit tud adni, úgy hogy azt írogatják egymásnak, hogy: "jó8!", "XD!" meg a többi idióta rövidítést, akkor nagyon megköszönöm!
bircaman maxval · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.02.20. 10:04:46
Nem volt szaklektor, meg lett spórolva, ez az egész.
bircaman maxval · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.02.20. 10:05:56
Mi a baj az íméllel és a vincseszterrel? Hozzáteszem: ez utóbbi kezd kimenni erősen a divatból.
makacs szennyeződés 2012.02.20. 10:08:49
Nem, nem az én logikám.
A példámmal pont azt támasztottam alá, amit te az "aludnák"-kal, ez is volt a szándékom, sőt, ez még le is jön abból, amit írtam.
Elfogadottá válnak nyelvi "hibák", mert. Ennyi. Szállj le a magas lóról.
Jelentéktelen Hangya 2012.02.20. 10:12:07
"Dobjam ki a műszereimet, mert kiöregedtek benne a kondik, és cirka 1500 ft-os alkatrészár helyett vegyek 50 ezerért egy újat? érdekes az értékítéleted"
Megpróbálom megvilágítani a dolgot máshonnan. A műszaki megoldás csak egyik része a feladatnak, a gazdaságosság a másik. Hány órádat viszi el, hogy kinyomozod a hibát, felhajtod az alkatrészt, elmész és megveszed, beszereled, leteszteled?
Szorozd meg az eredményt az ajánlott mérnök óradíjaddal, és gondold újra, hogy még mindig 1500 forint-e az az 1500.
Ha az jön ki, hogy neked ez megéri, akkor gratulálok, piaci rést találtál, érdemes inkább ezzel foglalkoznod a jelenlegi munkád helyett.
Egyébként nagyon klassz dolog, hogy ilyen mélységű szinten értesz a műszerjavításhoz, és hidd el, magam sem vagyok a híve a dobd-el-végy-újat szemléletnek, de ma az a helyzet, hogy a munka értéke nincs arányban a munka mennyiségével, így nagyon meg kell válogatni, hogy az ember mivel tölti értékes idejét.
Juillet15 2012.02.20. 10:13:49
Nem kell randi, kirándulás, gép a hason, mint a tálca is a kajával.
Férfiak nincsenek, csak nyálnyalt hajú, 48 kg-os nethuszárok, erő-izom-fizikai állóképesség nélkül. Nem tud fát vágni, fúrógépet használni, megdöglik a fűnyírástól. Régen kőműves mellé mentek a srácok dolgozni ( 80-as évek), hogy meglegyen az ecseris farmer + a diploma. Most nem érdekli sem a tanulás sem a meló. Csak a sírás. Hogy így a rendszer- úgy a rendszer, így a szülők, úgy a szülők.
Gyerekek fogantak,de zombikat nézünk nap mint nap.
Tisztelet a kivételnek.
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.02.20. 10:14:23
A tanár felelőssége, hogy milyen könyveket bemutatva vesz rá minél több diákot, hogy olvasson.
Az irodalom óraszáma egyébként nagyjából az ének és a rajz szintjén van gimnáziumban, hetente talán 3 irodalom és 2-2 énekből és rajzból.
Egyébként garantált, hogy a filmen sem érdekli a diákokat a klasszikusok 90%-a. És a filmes klasszikusok sem hozzák lázba őket...
Abban egyetértek, hogy kell alapvető gazdaságtant és jogot tanítani. Ha jól tudom, a pénzügyi ismereteket már be is építették a tantervbe.
A matekból tudod mit gyűlöl a legtöbb gyerek? A logikát, mert azt nem lehet a többi tantárgyhoz hasonlóan magolni. És persze hidegrázást kapnak a bizonyítási feladatoktól...
aha, persze 2012.02.20. 10:16:46
Jó8 azaz jóéjt (a 8 angolul éjt)
XD azaz csukott szemmel nevetés (mint a manga figurák, mikor örülnek)
Azért jó ez, met gyorsan leírható. Majdnem oylan gyors, mint a beszéd. A csetelésnek két hátránya van az élő beszéddel szemben: nincs hangsúlyozás, és lassú a gépelés miatt. Ez utóbbit hivatott mérsékelni a rövidítés. Bár meg is kérdezhetted volna a lányodtól ezt. Ha értelmesre nevelted, biztosan elmagyarázná.
Most a fészbúk a mumus. De, ha belegondolunk, az is ad némi műveltséget. Ugyan anynira, mint a tv: meg kell keresni a tartalomban. Sőt, ammi SOKKAL FONTOSABB a műveltségnél: tájékozottságot ad. Ugyanis a lányod "kitörölheti" azzal, hogy tudja József Attila anyja nevét, de a hasznára válhat, ha a fészbúkon találkozik egy őt érdeklő pályázati felhívással.
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.02.20. 10:17:43
bircaman maxval · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.02.20. 10:25:35
Nem. Egyszerűen NINCSENEK hibák.
Tangooo 2012.02.20. 10:26:30
Én, ha csibészkedtem is ifjúkoromban, akkor pontosan tudtam, hogy mit teszek, az a terepjárós pláza-cica, aki leáll egy mellékút közepén, bekapcsolja a vészvillogót és bemegy a műkörmöshöz lakkoztatni, szerintem nem tudja, hogy miért háborodnak ezen fel az emberek.
Juillet15 2012.02.20. 10:28:25
És 14 éves koráig imádott olvasni, aktív életet élt, tájékozott és nyitott volt.
Nem beszélek az internet ellen, hisz tudom, hogy hasznos és szórakoztató is tud lenni.
De megöli az ölelést, a mimikát, a hangos együtt nevetéseket, együtt utazást...stb.
Tébolyda.
makacs szennyeződés 2012.02.20. 10:28:27
Sokan nem is lépnek túl a doktoranduszi státuszon.
Ugyanis az, hogy "képzés" abból áll, hogy pár kredit értékben egzotikus kurzusokat végez el a jószág, az lószar, mama.
Az első évben félkész altémát kellene adni a doktorandusz kezébe, aminek a befejezése után segíteni kéne neki, hogy CIKKBEN ÍRJA LE, hogy azt a második évben el tudja küldeni egy jó lapba, ami a harmadik évben megjelenik. Közben bevenni 2 másik cikkbe társszerzőnek, és abban is dolgoztatni. És ezekkel párhuzamosan előadatni vele 5-ször orálisan a témáját, hogy ne a védésen fossa le a bokáját. Ez egy doktori képzés lenne, ez után készen állna a saját kutatási témára, ha van egy pici tehetség benne.
Na most ha a prof. igénytelen, hülye vagy csak szemét, akkor nincs témája, tehát nem ad a jelölt kezébe semmit, az meg a 3. év végén ott áll leforrázva, amikor rájön, hogy átbaszták. Én nai hülye átéltem, szerencsére mellette volt munkám az "iparban", viszont újabb 3 évembe telt, hogy valóban értékes és saját kutatási témám legyen, amit nem gond leközölni.
Soha nem tenném meg egy emberrel, hogy adok neki büszke doktoranduszi státuszt, és 3 évig dolgoztassam, majd "nem fizetném ki". Pedig ez történik a nagy részükkel. A kurzusok tényleg faszák amúgy, el is altatják őket.
aha, persze 2012.02.20. 10:28:34
Filmekből nem a klasszikusokat kell tanítani, nem Federico Fellinit kell forszírozni, mert cseberből vederbe esénk. Nyilván a másik véglet sem jó megoldás (A 8. utas a halál). De mondjuk Emelie csodálatos élete könnyen befogadható.
A világ változik. Ami az egyik korosztálynak jó volt, az a következőnek már kevés.
Nick Leeson 2012.02.20. 10:28:48
A facebook műveltséget? Rátalál egy pályázatra????
Ember! Te tudod miről beszélsz?
Felhomályosítalak!
Félévei bizonyítvány: Az osztály 70%-a megbukott valamiből. Ennek a hetvennek a fele több tantárgyból. Pl. decemberben rákérdeztem "mit tanultok kémiából mostanában?" nézett rám mintha valami atomfizikai kérdést tettem volna fel... Fogalma sem volt!
Ha ezek után Te feltételezed, hogy ez a korosztály a facebookon pályázatokat olvas, akkor Te egy messzemenőkig optimista ember vagy! :)
makacs szennyeződés 2012.02.20. 10:29:16
árnyékgyuri 2012.02.20. 10:29:46
Nick Leeson 2012.02.20. 10:31:08
Nálunk ugyan ez van!
Az internet ellen én sem berzenkedem, ugyanis a munkám része. Éhen is halnék nélküle. De amit a face-el művelnek az már költői túlzás.
AnnaKarenina 2012.02.20. 10:31:33
A matematika pedig a problémamegoldást támogatja, hogyan kell szétszedni, analizálni bármilyen problémát, majd egy új minőségben összerakni úgy, hogy az a megoldás felé mutasson. Ezért is baj, hogy a gyerekek megelégszenek azzal, hogy ők nem szeretik a matekot, és a tanárok sem tesznek eleget, hogy megszerettessék.
euAgWzgmmtq7K 2012.02.20. 10:38:45
erről van szó. tehát érdektelen hülyeséget próbálnak tanítani kémiából, amit a tanulók nem tudnak befogadni, és nem is érdekli őket.
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.02.20. 10:41:03
A Facebook is adhat műveltséget, de nem arra használja senki se. Nem véletlen, hogy akkor lett népszerű, amikor megjelentek rajta a játékok. A másik, hogy angolul sem azon tanul meg senki, mert itthon csak akkor terjedt el, amikor magyarra lefordították. Előtte 90%-ban csak a külföldön élő magyarok használták.
A Facebook pályázatokról meg csak annyit, hogy a 90%-a csak marketingcélokat használ, valójában nincs mögötte semmi.
Sokan szidják az e-mailt, hogy elavult és sok a spam, pedig a Facebook kommentek és meghívók jóval nagyobb aránya szemét. A marketingesek fogják megölni a rendszert a hülye nyereményjátékokkal és a mindent elöntő hirdetésekkel.
bircaman maxval · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.02.20. 10:43:57
Akkor csak fizettek egy keveset valakinek, hogy feltehessék a nevét, de ténylegesen nem volt szaklektorálás. Az igazi lektorálás díja még plusz 50-100 % a fordítási díjhoz képest!
Én eredetileg nyelvész és tolmács-fordító voltam. Ismerem a területet belülről. Sajnos az igényes fordítást senki sem hajlandó megfizetni, így a színvonal lezuhant.
Egy rakás saját esetről is be tudok számolni. Amikor felhív egy fordítóiroda, hogy fordítsak le nekik másnapra 4-szeres díjazással 10 oldalt benzinkúti berendezésekről. Én meg mondom, nem vagyok műszaki fordító, semmilyen nyelven nem értek a benzinkútakhoz, csak annyit tudok róluk, hogy hogyan kell tankolni és szélvédőt mosni, már az olajszint-mérés is összetett feladat számomra. De ők mondják, nem baj, hogy nem értesz hozzá, ÉRTELEMSZERŰEN csináld meg, nagyon kell. Oké, megcsináltam. Képzelem, hogy egy műszaki ember valószínűleg halálra röhögte volna magát a szövegemtől.
Szóval ez az általános. Mindenki olcsó fordítást akar. Ami meg olcsó, az rossz is. Manapság az átlag műszaki fordító pl. jellemzően a kispénzű bölcsészhallgató, aki a nyelvet persze kitűnően ismeri, de a témárol halvány fogalma sincs. Pedig szakfordításhoz bizony NEM ELÉG a nyelvtudás, mert ismeri kell a szaknyelvet is mindkét nyelven.
Másik vicces esetem egy tolmácsolás. Szólnak menjek építészeti irodának tolmácsolni. Mondom: a témához nem értek. Mondják: nem számít, az építészeknek is szóltunk, hogy nem szakmabelit küldünk, s mondták nem gond, majd valahogy lesz valami. Mondom: nem akarom magamat kiröhögtetni. Mondják: ne félj, tudják, hogy bölcsész vagy és nem építész, s 8 órára kapsz 92 ezer forintot bruttó. Hát, elmentem persze. Voltak vidám pillanatok, különösen amikor elém tettek fura tervrajzokat, s mondta az egyik fél, hogy akkor fordítsam le azokat a másik félnek. A végén a sok hülyeség (= általam ott helyben kitalált "szakkifejezések") miatt jó hangulat lett, meg is a valósult az üzlet a felek között.
De mér a gipszkartonnal való szárazépítés rejtelmeiről is tolmácsoltam szakembereknek. Ott is volt mosolygás időnként.
Mindez normálisan úgy menne, hogy az illető területet ismerő, de nyelvet is beszélő tolmácsot kellene hívni, de az ilyen embernek persze dupla annyit kellene fizetni. Mivel senki sem fizeti ezt meg, így marad a szimpla bölcsész, akit "majd csak valahogy" megértünk.
Bicikliző medve 2012.02.20. 10:45:51
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.02.20. 10:45:54
Nick Leeson 2012.02.20. 10:48:13
A múltkor meggyújtottam a hamuzóban a körömlakk lemosós vattát. A lány meg csak csodálkozott, hogy milyen furán ég. Amikor beletettem a lángba az ujjam egy pillanatra még jobban meglepődött, hogy nem sütött meg. Hát igen talán mégis jó lenne Kémiát tanulni, hogy milyen anyagok hogyan viselkednek...
euAgWzgmmtq7K 2012.02.20. 10:49:26
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.02.20. 10:52:12
Ha figyelmesen olvastad, nekem a fordítóval a problémám az volt, hogy egy köznyelvi magyar szó (holdkóros, vagyis elmebeteg népiesen) nem jutott eszébe. Ez nem szakszó, nem kell hozzá semmilyen szakirányú diploma.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.02.20. 10:54:14
AnnaKarenina 2012.02.20. 11:00:13
Nick Leeson 2012.02.20. 11:02:40
aha, persze 2012.02.20. 11:05:18
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.02.20. 11:09:17
Ellenben egy fizikapéldát mikor oldana meg vele egy fiatal...?
aha, persze 2012.02.20. 11:10:05
A fészbúk->műveltség egy ugyanolyan gondolati menet volt, mint a régen üldözött tv-videó, amire ma már hajlandóak vagytok rámondani, hogy lám, találni benne műveltséget is.
Még mindig tartom, hogy ismerni kellene a fészbúkban rejlő lehetőségeket, nem pedig messziről dobálni kaviccsal.
Nick Leeson 2012.02.20. 11:10:13
Nincs hobbijuk, nincs semmi olyan ami kiegészítő tevékenységként segítené a fejlődésüket. Jó esetben sportol egy gyerek. De mi van ha nem?
Suliban elvan, hazaér, VIVA Tv bekapcs, facebook belép, ez megy estig-lefekvésig. Kis szerencsével előkerül egy tankönyv, többnyire nem kerül elő...
Olyan dolgok, hogy festegetés, barkácsolás, szerelgetés, olvasás, vagy bármi egyéb ami kiegészítő tevékenységnek nevezhető lenne, NINCS!
Juillet15 2012.02.20. 11:14:24
Hogy megegyezel vele, napi 2-3 órát használhatja és nem többet? Vagy hajnali kettőig - miután a szülők álomba zuhannak a napi hajtás után?
Mesélj egy nevelési módszerről a facebook használatával kapcsolatban! Komolyan érdekel.
Nick Leeson 2012.02.20. 11:14:26
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.02.20. 11:15:35
euAgWzgmmtq7K 2012.02.20. 11:17:02
kevés MAI FIATAL-t ismersz. de a lehetőség számodra is adott: festegess, barkácsolj, szerelgess velük a szabadidődben, és máris tettél valamit.
@Juillet15: facebookozzon annyit, amennyit akar. egyszer úgyis megunja.
Nick Leeson 2012.02.20. 11:18:29
Saját laptopja van a gyereknek. Elmeséljem milyen lehetőségek vannak egy laptopban? Gondolom nem szükséges! Mit gondolsz mire használja kizárólagosan, a megvásárlás pillanatától kezdve?
Na!
Szabad a gazda?
Igen!
Facebook csetelésre!!!!!!!!!!!!!!
ili810 2012.02.20. 11:19:44
-személytelenség
-felelősség vállalás
-kötelezettség
-igénytelenség
-társtalanság
Majd mind ez párosul a
-korlátoltság
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.02.20. 11:19:44
makacs szennyeződés 2012.02.20. 11:21:21
Ráadásul konkrétan tudom a környezetemből (talán nem elszigetelt jelenség), hogy a magyar szabadalmak jó része kapásból amerikai szabadalomként jelenik meg, be sem nyújtják itthon, de még Európában sem. (Kémiai, orvosi, gyógyszeres szabadalmakról tudok.)
Olcsóbb, sokkal egyszerűbb, gyorsabb, piacképesebb, védettebb, nem isten háta mögötti porfészekben jegyzik, és a benyújtó pógárt nem tekinti az amerikai állam ellenségnek, mint ahogy a magyar igen.
Juillet15 2012.02.20. 11:22:21
DE nem, mert mindenki más is a gép előtt ül, NINCS KIVEL bakker. Udvarló esete : hónapokig tartó netes társalgás után talán találkozni kéne. Srác 2 utcával arrébb lakik. Válasz: jobb ez itt a gépen, kinn úgyis hideg van.Ilyenkor mászkáljunk?
AnnaKarenina 2012.02.20. 11:22:40
euAgWzgmmtq7K 2012.02.20. 11:29:07
Don Quixote de la Ferko 2012.02.20. 11:31:00
Ebből az irányból is csak az elanyagiasodott világszemléleted látható.
Próbálj meg kilépni az órabér bűvöletéből.
Hidd el, sokkal nyugodtabb leszel, több mindenre lesz időd.
Gyereknevelésnek mennyi az óradíja?
Asszony mennyit ér óránként?
Bevásárlás? Belefér az óradíjba?
Meseolvasás a gyereknek? Vagy lófütty neki, mert csak 600 forintra jön ki óránként?
Intizar 2012.02.20. 11:31:20
Don Quixote de la Ferko 2012.02.20. 11:32:50
Nálad a pont.
euAgWzgmmtq7K 2012.02.20. 11:33:00
Nick Leeson 2012.02.20. 11:36:35
Mai tini párkapcsolat:
A téli szünetben két hétig semmi találkozás, de napi 5-ször ment az üzengetés, hogy "szeretlek, hiányzol". Szünet után az első találka: szakítás.
Ja! A szünet előtt jöttek össze két nappal! :))))
Juillet15 2012.02.20. 11:36:48
Most reggel támolyogva ébred, mert hajnali kettőig-háromig nyomja. Nem mozog semmit, de narancsbőr ellen hipiszupi cuccokat kéne venni. Függő, és a társai is azok. Ha meg kéne beszélni valami családi feladatot, napi dolgot, a keze a gépen, a szemén látom, hogy se nem hall, se nem lát bennünket.
És nagyon sok szülő ezzel küzd, olyanok akik foglalkoztak a gyerekkel, szeretik őket, de nem tudják megértetni velük, hogy az életed addig tart, amíg áram van, net van?
AnnaKarenina 2012.02.20. 11:38:03
euAgWzgmmtq7K 2012.02.20. 11:39:01
Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.20. 11:39:40
euAgWzgmmtq7K 2012.02.20. 11:39:55
Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.20. 11:43:21
Barátnőm például gyógyszerész hallgató, rengeteg problémát oldanak meg facebookon keresztül, sokszor ott osztanak meg anyagokat, értesítik egymást fontos egyetemi infókról(pl. elmarad az óra, azt üzeni a tanár, ezt meg ezt így kell elkészíteni, stb.). Vizsgák előtt van a legnagyobb forgalom. Ők ráadásul már középiskolában is használták ilyen célból a facebookot.
aha, persze 2012.02.20. 11:44:35
Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.20. 11:45:24
Már majdnem le akartam írni, de látom te leírtad a lényeget, ott a pont.
Nekem pár éve volt az 5 éves érettségi találkozóm, és a legszőkébb plázacicák már most szidják a mostani tizenéveseket, kb. olyanok miatt, amiket ők is csináltak, csak az eszközök változtak(pl. Facebook).
aha, persze 2012.02.20. 11:45:43
"Nick Leeson 2012.02.19. 19:32:54
Egyébként a mai elbunkósodás egyik legnagyobb okozója a középiskolások körében maga a facebook."
Viszlát.
Don Quixote de la Ferko 2012.02.20. 11:46:06
Értem.
És a munkát csak órabérszemlélettel lehet elvégezni?
Hogy értsd is.
A saját műszereimről van szó, nem a vállalatiról, ami üthető, vágható, és cserélhető súlyos pénzekért, ha megkarcolódott a sarka.
Majd kiszámolom a paradicsomot is a nyáron, oszt ha kiderül, hogy ócsóbb a gagyi a bótban, akkor inkább azt veszem.
Vagy mégsem, mert én olyan barom vagyok, hogy nem forintosítom életem minden mozzanatát, azt meghagyom a hozzátok hasonlók észlényeknek.
Ne vetítsetek már ennyi baromságot a mérnöki munkáról. Ha van idő két-három órás ebédekre (és van, ha meg akarod ismerni az igazi munkát, menj Kínába a gépsor mellé), akkor hülyén hangzik szinte minden, amit itt ellenérvként felsoroltatok.
Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.20. 11:47:12
"A matekból tudod mit gyűlöl a legtöbb gyerek? A logikát, mert azt nem lehet a többi tantárgyhoz hasonlóan magolni. És persze hidegrázást kapnak a bizonyítási feladatoktól... "
Én középiskolában gyűlöltem a matematikát, egyetemen megszerettem. De amit gyűlöltem benne az a precizitás volt.
Nick Leeson 2012.02.20. 11:47:24
Addigra jó lenne elvégezni a középiskolát, de ha addig a face-t nyomják akkor abból is egy kalap szar lesz! Mégis mi lesz ezekből a tinikből akiknek 2-3-4 évük a legfontosabb időszakban, gyakorlatilag szó szerint a semmire ment el.
Mellesleg okostelefonnal órán is a face megy...
Juillet15 2012.02.20. 11:48:11
Don Quixote de la Ferko 2012.02.20. 11:48:14
Csak annyit még, bejöttem a műhelyből, ebédelek, oszt megyek vissza melózni. Ahogy elnézem nektek mintha több időtök lenne a folyamatos csetelésre, oszt közben a súlyos órabérekről énekeltek, meg hogy nincs idő semmi másra, mert nem éri meg.
Érted már, miért vagytok röhejesek?
Bicikliző medve 2012.02.20. 11:48:15
aha, persze 2012.02.20. 11:48:52
-személytelenség
Ott van a túloldalon. Vele beszélek. Egy ismerősömmel. Mintha e-maileznék, csak gyorsabb.
-felelősség vállalás
Pontosan miben kell felelősséget vállalni csetelés közben?
-kötelezettség
Pontosan miben kell kötlezettséget vállalni csetelés közben?
-igénytelenség
Az nem a csetelés hibája.
-társtalanság
Egyedül szoktál csetelni?
Majd mind ez párosul a
-korlátoltság
Ez pedig azokra jellemző, akik süketen ordibálják, hogy a fészbúk rossz.
ne most 2012.02.20. 11:49:57
aha, persze 2012.02.20. 11:50:01
Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.20. 11:50:16
"Majd kiszámolom a paradicsomot is a nyáron, oszt ha kiderül, hogy ócsóbb a gagyi a bótban, akkor inkább azt veszem.
Vagy mégsem, mert én olyan barom vagyok, hogy nem forintosítom életem minden mozzanatát, azt meghagyom a hozzátok hasonlók észlényeknek."
Pedig ha nem ugyanazt a paradicsomot hasonlítod ugyanazzal, akkor a forintosításnál a minőség is figyelembe vehető, meg a minimális igényszinted is.
euAgWzgmmtq7K 2012.02.20. 11:51:13
@luciferko: értem, miről beszélsz. a saját műszered szerelgetésének semmi köze nincs a profi villamosmérnöki munkához, gondolom, ezt nem kell bővebben kifejtenem.
egyébként kizárólag a szakmai mozzanatokat forintosítom, hiszen abból élek, egyedül te vagy az, aki valamilyen okból mindenféle irreleváns dolgot is megpróbál felhozni. nem, a meseolvasás árát nem akarom kiszámolni, és az asszonynak sem fizetek.
az ebédet meg a gépsort végképp nem értem, bocsi. ha még valamire kiváncsi vagy, kérlek irj emailben, és válaszolok.
@Nick Leeson: felnőtt lesz belőlük, pár év múlva. nyugodtan facebookozzanak, valszeg nem érdekli őket az óra.
Nick Leeson 2012.02.20. 11:51:26
Hangsúlyoznám, hogy NEM a facebook önmagában a ludas, hanem az amire a mai fiatalok használják!!!!
Pontosan tisztában vagyok ezeknek a rendszereknek a kihasználhatóságával, ugyanis programozóként hasonlót fejlesztek, vállalati környezetre optimalizálva!!!!!!!!!!!!!!
Hagy ne tegyek már egyenlőségjelet egy gyógyszerész egyetemi hallgató és egy lázadó tini közé!
Don Quixote de la Ferko 2012.02.20. 11:52:16
Még egy apróság.
Olyan szintű botrányt csináltam a melóhelyen egy 50 forintos javítás helyett 250 ezerért vásárolt új készülék miatt, hogy majdnem kivágtak.
Sajnos ide süllyedt a világ. Hozzá nem értő szerencsétlenek mindenhol, oszt ha valami bedöglik, akkor újat venni, mert lövése nincs, hogy javítható is lenne.
Na páááá. Számolgassátok tovább az órabéreteket, én meg melózok, és egyre jobban élek.
Nick Leeson 2012.02.20. 11:52:17
ne most 2012.02.20. 11:52:42
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.02.20. 11:53:34
ne most 2012.02.20. 11:54:36
Plagizáló+Asszonyverő+Gyilkos+Garázda=FideszMaffia 2012.02.20. 11:54:47
Reagálva a "faceb**k"-os dologra:
Azért basztam le a tizenöt éves keresztfiamat (csak a faceb**k érdkeli), mert képetelen az internet érdemesebb oldalát építőjelleggel használni, és a gond nem az, hogy mindez nem megy neki, hanem az, hogy szarik mindenre... MINDENRE. A pofám leszakad.
Nick Leeson 2012.02.20. 11:55:36
De milyen!
Ugyanis nem mindegy, hogy egy jó érettségivel, nyelvvizsgával lesz valaki felnőtt.
Vagy éppen a 4 éves suliban épp másodikosként 3 bukás után, üres fejjel, néz bambán és tök idiótán...
Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.20. 11:56:23
Mikor én voltam középiskolás, akkor is megvoltak az általános hülyeségek, amikkel foglalkoztak "tanulás helyett". Sosem állt kizárólag a tanulásból a gyerekek élete. Nekünk anno volt kosaras kártya, aztán volt még rövid ideig Dragonball-os kártya, meg amiből már épp majdnem kimaradtunk, a tazo. Másoknál volt Hatalom vagy Might&Magic kártya. De már megjelentek nálunk is a számítógépes játék függők. Nem elit gimnáziumba jártam, de érdekes módon mikor 2005-ben megjelent az új fajta érettségi, amelynél már nem a lexikális tudás visszaadása volt a fő szempont, érdekes módon a magoló gépeknél nagyságrendekkel jobb érettségije lett annak az osztálytársamnak, aki 10 és 18 éves kora között játékfüggő volt, és a nem tanulás miatt volt hogy félévkor 6-ból bukott. Mert ő nem járt úgy, mint akik a nagy magolás közben elfelejtettek gondolkodni, mikor mégis rávetette magát egy tananyagra, utána mindig egyedi meglátásai voltak mindenről.
Nick Leeson 2012.02.20. 11:57:47
euAgWzgmmtq7K 2012.02.20. 11:59:41
nincs semmi baj! 2012.02.20. 11:59:49
Don Quixote de la Ferko 2012.02.20. 12:00:51
"a saját műszered szerelgetésének semmi köze nincs a profi villamosmérnöki munkához, gondolom, ezt nem kell bővebben kifejtenem."
Pedig nem ártana. Már így is jót nevettem rajta.
"egyébként kizárólag a szakmai mozzanatokat forintosítom, hiszen abból élek,"
Ha én is ezt tenném, éhen halnék. Bevállalok egy munkát, legyártom, oszt a hasznot nézem, nem azt, hogy mennyi volt az órabér. Hidd el, ha 10 db. műszer hoz nekem netto fél millát egy hónapos munkára, akkor a legkevésbé sem érdekel az órabérem.
"ebéd"
Dél körül elfogyasztott ételek összessége. Általában meleg, főzött, sütött ételekből tevődik össze.
"gépsor"
termékek előállítására használt berendezések összessége. Lehet soros, munkafolyamatokat egymás utánban lekövető elhelyezése, vagy lehet műhelyes elhelyezés, ahol a félkész termékek vándorolnak a különböző munkafázisokhoz. Elsőre legjobb példa az autógyártás szalagrendszere, ahol bemegy az üres kaszni, oszt a szalag végén legurul a kész verda, a második inkább elektronikai termékekre jellemző, ahol külön gépműhely van pl. a sasszi előállítására, külön műhely a beültetésre, összeszerelésre, és külön műhely a bemérésre, végszerelésre.
Kérdezz bátran, segítek.
(Ráérsz, van más dolgom is, majd este megnézem, mit nem értettél meg)
Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.20. 12:00:56
Egyenlőségjelet ne tegyél, csak éppen a mostani gyógyszerész hallgatók is voltak középiskolások, és az alsóbb évfolyamoknak már középiskolában is általánossá vált a Facebook, te éppen őket fikázod emiatt őket. Ismerek olyan embereket, akiknek éppen a Facebook miatt jött meg az önbizalma, mert iskolában lehurrogták ha bármit mondani akart, Facebookon viszont mivel mindenki látja, sokkal jellemzőbbek a pozitív kommentek.
Nick Leeson 2012.02.20. 12:02:01
A játékfüggőség szintén tud nagyon jó képességeket fejleszteni.
Nem fogom meg hekkelni a gyerek facebookját, de hidd el, az töménytelen sületlen baromság amit ezek a mai tinik összeirkálnak nap mint egymásnak, abból végképp semmi tudásra nem fognak szert tenni.
Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.20. 12:03:33
Egyébként ugyanaz a dilemma, mint 10-20-50-100 éve volt. Nem a Facebookról van itt szó. Arról van szó, hogy hiába szeretnéd, hogy egy tizenévest a mikrobiológia, az irodalom vagy a kvantummechanika érdekeljen, a többséget akkor is hülyeségek és/vagy a társasági élet fogja elsősorban érdekelni. Én rossz dolognak tartom, ha valakinek emellett nincsen saját érdeklődési területe, de nem ítélem emiatt el, mert mindenki máskor talál rá arra is, hogy mit is akar valójában.
Nick Leeson 2012.02.20. 12:03:55
Iskola, tanulás, szakkör, olvasás, társasági élet, focimeccs, táncóra, buli, stb. minden helyett csak a facebook megy!
Juillet15 2012.02.20. 12:05:07
euAgWzgmmtq7K 2012.02.20. 12:05:41
euAgWzgmmtq7K 2012.02.20. 12:06:38
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.02.20. 12:08:00
ingenium rusticus /nyomokban félázsiait tartalmaz! · http://kigondoltam.blog.hu/ 2012.02.20. 12:08:38
Csodálkoznék, ha ennek a postnak az átírata nem jelenne meg a Modoros-on.
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.02.20. 12:10:56
Elég naív vagy, ha azt feltételezed, hogy a gyereked a csetelő partnereinek 50-60%-nál nagyobb részét ismeri személyesen...
Viszont komolyabb kritika, hogy csetelés közben nem tud összpontosítani, így nem tud semmilyen koncentrációt igénylő tevékenységet végezni. Ilyen szempontból sokkal rosszabb a hatása a tanulásra, mintha zenét hallgatna közben, mint az előző generáció.
Nick Leeson 2012.02.20. 12:11:55
Ettől még maga a face sem lesz jó vagy rossz.
Én csak azt tudom továbbra is mondani, hogy amire manapság használja a fiatalok (középiskola) jelentős része, az kifejezetten káros a tanulásra, a fejlődésükre, és még sok egyébre.
Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.20. 12:12:12
Mert csak a rosszat látod benne, holott a sületlen baromságokban ott van a jó is. Nem csak az a tudás, ami kézzel fogható, a társasági életben is ismeretekhez jutnak valójában.
Ha már hülyeség, egy példa:
Van egy kicsit hozzád hasonlóan komolykodó ismerősöm. Mikor mindketten 18 évesek voltunk, kitaláltunk egy hülyeséget, hogy milyen lenne a világ, ha modern kannibál társadalom lenne, és ebből levezettünk mindenfélét. 1 évvel később mikor ezt felhoztam, hülyének nézett, hogy hogy lehetek ilyen komolytalan. Erre mondtam neki, hogy akkor ő is viccesnek találta, erre elkezdi, hogy akkor még csak 18 éves volt de most már 19 és komolyabb lett (egyébként a srácról azt a mondást találták ki, hogy ő az, aki "fejen állva mondja, hogy komolytalanok vagytok").
Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.20. 12:13:59
Én meg azt mondom, hogy az a jelenség, amit te károsnak találsz a tanulásra, a fiatalok természetes viselkedése abban az életkorban, a facebook pedig csak újabba eszköz ennek kiélésére. Mellesleg éppen én voltam a kakukktojás, aki a fiatalokra jellemző hülyeségek jelentős részéből kimaradtam anno, de egy részét bánom már.
aha, persze 2012.02.20. 12:15:26
"Egyébként a mai elbunkósodás egyik legnagyobb okozója a középiskolások körében maga a facebook."
kijelentésedet az azt következő mondataiddal:
"NEM okolom a facebook-ot!!!!!!! AZ már csak egy ága a mai elbunkósodásnak."
Akkor most okolod, vagy nem okolod az elbunkósodás miatt? A legnagyobb ok, vagy csak egy a sok közül?
Amig eldöntöd magadban, és megtalálod a mondvacsinált kiutat, addig én valami mással elfoglalom magam. Nem, nem fészbúkozni megyek :D
Bár, ha itt befejeznénk az eszmecserét, az lenne a legideálisabb.
Juillet15 2012.02.20. 12:17:10
Talán lehetne tanulni, + nyelvet tanulni az idő alatt,talán nem kéne majd felvenni a 4 elcseszett év miatt diákhitelt...stb.
Vagy csináljanak amit akarnak,de akkor ne legyen ám a következő szöveg : nem foglalkoztál velem, nem segítettél nekem, miért nem mondtad...
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.02.20. 12:17:10
Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.20. 12:18:30
Ami meg a posztot illeti, azt is elfelejti, hogy nem az 50-100 évvel ezelőtti értelmiséghez kell hasonlítani bárkit is, hanem az akkori, felében analfabéta parasztsághoz. Ugyanis a 20. század első felében az volt az általános, hogy majdnem mindenki elvégzi a 6 általánost, a 2. világháború után ilyen lett az érettségi, ma ilyen a diploma. Ettől még ilyen léptékben nem változott meg néhány generáció alatt a népesség, tehát az egyetemisták többsége ma nem elit képességű, ahogy a középiskolások között ott vannak a legbutábbak is. De ha egy mai tizenévest vetünk össze műveltségben egy 19. századi paraszti sorból származó tizenévessel, akkor egyértelműen előbbi nyer.
euAgWzgmmtq7K 2012.02.20. 12:19:19
aha, persze 2012.02.20. 12:20:07
Muhahahaha. Ez az infó honnan? Hasraütés?
Képzeld: egy buliban vadidegenekkel is fog beszélni a fiatal. egy 16 éves lány egy buliban is összeismerkedhet 35 éves férfival.
Tícssuk be a bulikat!
Az, hogy tanulás helyett csetel, megintcsak nem a Facebook vagy a chat hibája.
Tíccsuk be a késeket is! A legtöbb gyilkosságot azzal követik el.
Nick Leeson 2012.02.20. 12:20:50
De valahogy nekem az elég rossznak tűnik, hogy a folyosón összekoccan a kölkök feje, mert a telefont bámulják amin épp face-t olvasnak...
Az én időmben (38vagyok) középiskolában jócskán ciki volt annak az 1-2 embernek aki megbukott. Most a fél osztály bukása teljesen természetes...
De lehet, hogy én látom rosszul.
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.02.20. 12:22:26
euAgWzgmmtq7K 2012.02.20. 12:22:33
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.02.20. 12:24:02
AnnaKarenina 2012.02.20. 12:24:13
@AnnaKarenina: elfogadom, de ettől még nem kell megtanítani senkinek, akit nem érdekel"
(A Hair-ről volt szó.)
Ez üt. Ha nem tanítod, nem mutatod meg neki (nem csak a Hair-t) még azt sem tudja eldönteni, hogy érdekli, vagy sem. És ez elég erősen kapcsolódik ennek a posztnak az alapgondolatához. Butítsuk le és még lejjebb a tömeget, mert akkor kezelhetőbbé válik.
És ezt a mondatodat érvényesnek tartod a matematikára is? Nem érdekli a gyereket, ne tanítsuk? Pont az lenne az alap- és középfokú oktatás feladata, hogy adjon szilárd, az alapműveltséghez tartozó ismereteket és segítse a pályaválasztást.
Nick Leeson 2012.02.20. 12:24:24
Egyébként az elején túl általánosan fogalmaztam. Később a hozzám intézett hozzászólások miatt részleteztem. Ha elolvasol mindent amit írtam, talán összeáll.
De egyébként nyugodtan kereshetsz még pár apró ellentmondást abban amit írtam, biztosan van is benne. Mégis megértették páran miről beszélek...
bereg 2012.02.20. 12:26:11
AnnaKarenina 2012.02.20. 12:26:36
euAgWzgmmtq7K 2012.02.20. 12:27:23
miért tartanám érvényesnek a matematikára? nem írtam ilyet.
ne most 2012.02.20. 12:27:40
Nick Leeson 2012.02.20. 12:27:43
"Elbunkósodás"
Ha 20 éve 1-2 ember bukása ciki volt, ma a fél osztály se ciki.
Akkor ez szerintem egyértelműen az ELBUNKÓSODÁS szinonimája....
vagy szerinted ez mást jelent? Kíváncsi vagyok! :)
euAgWzgmmtq7K 2012.02.20. 12:28:15
Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.20. 12:29:44
Én 25 éves vagyok, és nálunk 10-edikben a fél osztály bukásra állt félévkor. De tudod mi a helyzet? Ugyanez a város elitebb gimnáziumaiban nem történt meg. A facebookot pedig ma mindegyik iskola tanulói hasonlóan használják.
@online távmunkás:
Tudom, ezzel tisztában vagyok, láttam azóta is érettségi feladatokat, és nehezebb lett, de az elv amit lefektettek az ugyanaz. Már csak onnan is látható, hogy jó az elv, mert a mi magoló gépeink még azzal a könnyűvel is iszonyatosan megszenvedtek.
Nick Leeson 2012.02.20. 12:29:49
euAgWzgmmtq7K 2012.02.20. 12:30:07
Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.20. 12:31:19
Ebben igazad van, viszont írásbeli műveltségük nem nagyon volt azoknak, akiknek a többsége olvasni sem tudott.
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.02.20. 12:31:25
Egy doktorandusznak magától kellene cikket írnia a kutatásáról már első évben, ez szerintem alapvető elvárás. Nevetséges, hogy manapság a többség még egy konferencia-jelentkezést sem tud kitölteni (egyébként nem láttam még olyan magyar konferenciát, amin valakinek az előadását visszautasították volna, ha formailag rendben volt...)
A doktori képzés kurzusai sok helyen az egyetemi képzéssel összevontan folynak, csak 3-4 helyett 5-8 kreditet adnak érte. Hol itt a színvonal és az új ismeret?
Az ELTE simán felvesz 10-15 doktoranduszt egy témavezető tanárhoz. Vajon mennyit tud velük foglalkozni?
Az már csak hab a tortán, amikor szabályozzák, hogy kötelező minden félévet kifizetni, akkor is, ha másik doktori iskolából átiratkozik valaki vagy például a 2 félévnyi tanítási és publikációs krediteit már rég megszerezte.
TubiTubiNixTubi 2012.02.20. 12:31:43
"U. i.: Légy szíves tedd nekem feltételes módba, jelen időbe, egyes szám első személybe az "alszik" igét!"
"aludhatnék egy kicsit ennyi munka után" ?
AnnaKarenina 2012.02.20. 12:31:49
A matematikát azért hoztam fel, mert azt írod, hogy ami nem érdekli a fiatalt, azt nem kell tanítani. lehet, hogy nem így gondoltad, de ezt írtad.
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.02.20. 12:34:20
Például történelemből az évszámok csak mérföldkövek, a lényeg a változások, folyamatok megértése és hogy el tudd helyezni, 2 nap vagy 200 év alatt történt.
Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.20. 12:35:03
"Ha nem tanítod, nem mutatod meg neki (nem csak a Hair-t) még azt sem tudja eldönteni, hogy érdekli, vagy sem."
És? Sok millió műről nem tudom eldönteni, hogy milyen, mert sosem olvastam. Éppen ez a baj az irodalom oktatással, kötelező alapművekre épít mindent, holott maga az olvasás lenne a lényeg, csak másodlagos, hogy mit. Én baromira utáltam mindig is, ha meg akarták mondani mi a jó nekem, mondom ezt úgy, hogy én szerettem az Egri Csillagokat (de 3 évvel korábban olvastam, mint hogy kötelező olvasmány volt), és szerettem a Kőszívű ember fiait is(azt akkor olvastam, mikor kötelező volt). De ezeknél sokkal nagyobb élményt adtak azok a regények, amelyeket én saját akaratomból olvastam el.
Nick Leeson 2012.02.20. 12:35:15
De ha már itt vagy mesélhetnél hányan buktak nálatok 9.ben? Nálunk a gyereknél konkrétan a fél osztály év végén is megbukott.
euAgWzgmmtq7K 2012.02.20. 12:35:41
nem a matematikáról írtam, hanem lexikális tudásról. te hoztad fel a matekot, nem én.
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2012.02.20. 12:36:15
Jé, megtaláltad azt a hibát, ami nálam dobogós helyezett a "legidegesítőbb nyelvtani hibák" versenyen.:) Ilyen még például a "börtönben zárták" és a "CD-ét". Na, ezektől komolyan kiver a víz.:-/
Amúgy a tömegek mindig is alulképzettek, megvezethetők és kritikátlanok voltak, és természetes, hogy ezen a szomorú dolgon változtatni kellene, például azzal, hogy újra szellemi és anyagi értelemben is megbecsültté tesszük a tanári hivatást.
AnnaKarenina 2012.02.20. 12:37:02
Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.20. 12:40:04
Te jobb helyre járhattál, de nálunk volt mindenféle, volt aki tényleg a 2-esért magolt, volt olyan aki 5-ösöket kapott, kivéve mikor nem magolta be, egy szót nem tudott szólni. Ha pedig valaki a történelmi évszámokat nem tudta, akkor megette a fene ha nagyjából be tudta határolni, az összefüggéseket meg értette, ismerte, mert akkor legfeljebb 3-asra számíthatott. Nyilván a matek más volt, de ott teljesen mások voltak jók, mint történelemből.
AnnaKarenina 2012.02.20. 12:40:22
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.02.20. 12:41:42
Nick Leeson 2012.02.20. 12:42:44
Hogy ez mennyire gyakori azt nem tudom.
A lexikális tudásra is szükség van. Hogy pontosan mennyire azt már nem az én kompetenciám eldönteni.
Ha alapvető dolgokat sem tud az ember, az igenis bunkóság, butaság.
euAgWzgmmtq7K 2012.02.20. 12:44:00
ez így van. viszont amit bárhol, bármivel 2 perc alatt meg tudsz keresni a neten, azt teljesen fölösleges megtanulni és számonkérni.
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.02.20. 12:44:27
Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.20. 12:44:49
A kérdés csak az, hogy hány osztályos gimnázium? Mert nálunk anno 4 osztályos gimnáziumban 9-edikben azt hiszem 1 vagy 2 ember bukott meg, utána 10-edikben volt a nagy balhé félévkor, de mindenki azt mondja, legtöbben akkorra lustulnak el. Amúgy azt is rühelltem akkoriban, hogy arról osztott sok tanár, hogy jó képességű osztály, de keveset tanulnak. Volt erről "közvélemény kutatás", nagyjából napi 3-4 óra volt az átlag, ami szerintem már elképesztően beteges, és ketten voltunk, akik 1 óránál kevesebbet mondtunk(nullát a 10 perces szüneteket leszámítva). A valóság az volt, hogy a többség gyenge képességű volt, és magolt.
ne most 2012.02.20. 12:45:26
ili810 2012.02.20. 12:46:52
A vagyok és vok között csak az agy a különbség.Ne lepődj meg majd azon, hogy ha évek múltával egy fiatal kezébe adsz egy iratot, amely többszörösen összetett barokkos körmondatokat tartalmaz, és esetleg még néhány mondatközi írásjelet is, hogy nem fogja érteni mit olvas!Az ilyen droidok, akik egész nap a gép előtt ülnek, és onnan kommunikálnak társaikkal,előbeszéd közben egész egyszerűen megfagynak, és értelmetlenül, összefüggéstelen mondatokban beszélnek!Nem csak társadalmilag fogja érezni a hátrányát, de ugyan úgy rontja a helyesírását is, és nem kell messzire menni Schmidt Pál alatt dolgozó hölgyemény, aki milliónyi helyesírási hibával, adta ki mondani valóját, mekkora port kavart, és igen is ez nem elfogadható a társadalom részéről!Az, hogy így butítják a népeket, a média által nyomatott, producerek által alkotott kis sz@r darabokkal, ez sem eredményez mást, mint kiváló fogyasztói piacot a multi számára!A globalizáció legjobb formája, hogy butítják gyermekeinek, és ugyan úgy az erre fogékony felnőtt korosztályt is!Végezetül csak annyit fűznék még hozzá, hogy ha egyszer a világ egyik legszebb nyelvét beszéled,becsüld meg és használd is! és a jó8 ne good night legyen hanem jó éjszakát!
aha, persze 2012.02.20. 12:46:53
Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.20. 12:48:13
Szerintem általános iskolában ezek közül egyedül az olvasásra szoktatást, mint célt kellene meghagyni. Vagyis az lenne jó, ha az irodalmi érték 9-edikig csak sokadlagos szempont lenne. Hogy miért? Mert aki jól megtanul olvasni, az majd olvas azt, amit szeretne, illetve amit középiskolában kell, amúgy meg ha esetleg nem szeretne magas szintű irodalmat olvasni, az életben még szüksége lesz olvasásra.
euAgWzgmmtq7K 2012.02.20. 12:49:11
jól veszem ki, hogy a jó magyar helyesírással kellene küzdenünk a multik, meg a globalizáció ellen? ez hogy jön ide?
ritmikus csimpifon 2012.02.20. 12:49:34
A te hozzászólásod is dugig van hibával :)))
ritmikus csimpifon 2012.02.20. 12:53:49
Ez nyilvánvaló hülyeség. A Wikipedián a matematika teljes eszköztára is fent van, ezek alapján ne tanítsunk matematikát se? Elméleted szerint nem is kell az oktatás - hiszen minden fent van a neten.
euAgWzgmmtq7K 2012.02.20. 12:56:46
AnnaKarenina 2012.02.20. 12:57:05
Ugyanakkor nekem és talán majd a nálam fiatalabbaknak is hiányozni fog az irodalmi "félszavakból" való megértés, és amit korábban már leírtam, a soha meg nem élhető helyzetek megismerése, átélése, a más ember szemszögéből megélt, átérzett közvetett tapasztalat, a szókincs.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.02.20. 12:59:13
ritmikus csimpifon 2012.02.20. 13:03:41
Értem én, amit mondani akarsz. De egy alapvető statikus tudáshalmaz igenis szükséges az oktatásban. Ha ez nincs meg, akkor nincs miből kiindulni.
Abban viszont nagyon egyetértek, hogy gyakorlatiasabb, dinamikusabb tárgyakat/ismereteket kéne tanítani, mert ami most megy, ez a poroszos marhaság, az röhej.
ritmikus csimpifon 2012.02.20. 13:03:41
Értem én, amit mondani akarsz. De egy alapvető statikus tudáshalmaz igenis szükséges az oktatásban. Ha ez nincs meg, akkor nincs miből kiindulni.
Abban viszont nagyon egyetértek, hogy gyakorlatiasabb, dinamikusabb tárgyakat/ismereteket kéne tanítani, mert ami most megy, ez a poroszos marhaság, az röhej.
aha, persze 2012.02.20. 13:17:06
Most kapaszkodj meg: Facebookozok és csetelek is, naponta többször. Van, hogy XD-t írok a "Haha, ez vicces, kérlekszépen" helyett, és jó8-t az "aludj jól, álmodj szépeket" helyett. Mégis értem az összetett mondatokat, és értelmes, de erősen nyakatekertet is megfogalmazok akár, mindezt helyesírási hiba nélkül (a google-t még megerősítésre sem használom), de tág szókinccsel.
Tehát mégsem a Facebook és a csetelés tehet a sok "bunkóról".
makacs szennyeződés 2012.02.20. 13:23:05
Ráadásul van ugye a "külső kutatóhellyel rendelkező" doktorandusz, neki kapásból nem része a képzésének ez, nem kötelező, de nem is nagyon opció.
"Egy doktorandusznak magától kellene cikket írnia a kutatásáról már első évben, ez szerintem alapvető elvárás."
Nem és nem.
Egyrészt szinte egyiknek sincs MIRŐL írnia első évben, másrészt egyik sem tudja magától, hogy HOGY és HOVA írjon, ha lenne is miről. Egyszerűen ehhez kell egy mester, az első cikkhez, nem megy máshogy.
"Enélkül ne égesd magad, ezt azonnal felejtsd el, ez ciki, ez nem divat, ezzel hülyének néznek, ezzel kilóg a lóláb, ezt a társszerzőt tedd bele, ezt bele ne tedd, ezt elég fekete-fehérben, ez csak színesben jó, ide egy hivatkozás, ez itt konkrétan nem igaz, rossz a következtetés, rossz a cím, több van ebben a témában, nincs ebben a témában ennyi..." - ilyen intelmek nélkül évekig küldözgetheted össze-vissza a kéziratod. És mindezt akkor, ha van témád. Úgy értem, amiben újat mutatsz magadtól. Legtöbbször nincs ilyen az első évben.
Ja, és doktori iskolába a felvételnék NEM KÖVETELMÉNY, hogy rögtön legyen megvalósítandó ötleted, azaz nem elvárás, hogy első évben legyen ilyen eredményed.
"A doktori képzés kurzusai sok helyen az egyetemi képzéssel összevontan folynak, csak 3-4 helyett 5-8 kreditet adnak érte. Hol itt a színvonal és az új ismeret?"
Így van, fölösleges külön kurzust tartani szerintem is. Hallgathasson bele más egyetem/kar/tanszék előadásaiba, aztán kész. Persze kizárólag PhD kurzusok, de azokkal meg pont az a baj, hogy csak doktoranduszoknak tartják. Sokszor ezek a leghasznosabbak. Ne legyenek külön tartva, szerintem.
"Az ELTE simán felvesz 10-15 doktoranduszt egy témavezető tanárhoz. Vajon mennyit tud velük foglalkozni?"
Erről írtam, nagyon gáz.
Fel van hígítva ez is.
makacs szennyeződés 2012.02.20. 13:26:10
Nick Leeson 2012.02.20. 13:28:43
Viszont ami nincs benne a fejünkben, csak utána nézni tudunk. Az annyira nincs kéznél, hogy gondolkodni sem tudunk vele kapcsolatban.
Ahhoz, hogy az ember bármilyen helyzetben helyesen tudjon cselekedni, kell egy elraktározott anyag a fejében. Amiből pl. gyors következtetéseket lehet levonni. Nyilván nincs mindig lehetőség, utána nézni dolgoknak. Tehát aki alapvetően nagyobb tudással rendelkezik, az úgy nagy átlagban egy picivel mindig előbbre van.
Ha pl. soha az életben nem tanulsz történelmet, akkor azt sem fogod tudni, hogy mi az ami felé az adott kormányunk törekszik, vagy nem törekszik. Nem fogod látni a világban az összefüggéseket, a hatalmi viszonyokat. Ezáltal azt sem miért kerül ennyibe a gáz vagy a tej.
Ezt annak idején belénk verték és most tudunk ezen gondolkodni, de ha nem tanulnánk törit, akkor valószínűleg sokkal kevesebben néznének utána. Tehát ilyen szempontból kevesebben értenék a világ dolgait.
makacs szennyeződés 2012.02.20. 13:44:47
:)
Általában a természettudományok oktatásából nagyon hiányolom az alapfokú latin oktatást. Simán könnyebben menne mindenkinek a tanulás.
Plusz én a harmadik idegen nyelvvel küszködök (valójában nem, mert nagyon élvezem, csak hülye vagyok), és azokban is messze előbbre lennék egy jó latin alappal. Lehet, hogy az lesz a negyedik nyelv. :)
A saját gyerekemnek mindenképpen lehetővé akarom tenni, hogy egy nagyon minimális latinnal szabadabban mozogjon jó pár tárgyban, akár egy élő nyelv kárára is.
euAgWzgmmtq7K 2012.02.20. 13:48:48
ez nyilvánvaló, azonban az emberek szellemi képessége nem ugyanolyan, mindenkinek más az erőssége. ezért a tudáshoz, ismerethez való gyors és hatékony hozzájutás képességét kell fejleszteni, és tanítani. nyilvánvalóan ez nem azt jelenti, hogy 0% lexikális tudás kell, de a földrajz, történelem, ének-zene stb. rengeteg felesleges ismeretanyagát meg kell hagyni a fakultációknak, és akit az érdekel, az mélyen és behatóan foglalkozhat vele, aki meg nem, annak nem kell szétforgácsolni vele a figyelmét, illetve elvenni az önbizalmát azzal, hogy rossz tanulónak bélyegzik, mert nem akarja megtnaulni.
euAgWzgmmtq7K 2012.02.20. 13:51:37
rosetti 2012.02.20. 13:58:44
Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.20. 13:58:52
De ezeket a helyzeteket az a normális, ha mindenki más művekből ismeri meg, nem pedig a kiemelt alapművekből mindenki. Alapmű nem létezik, vagyis nem kellene léteznie, eltérő ízlések és eltérő életutak vannak az olvasás terén.
Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2012.02.20. 14:02:52
Minden elmélet akkor ér bármit is, ha utána/előtte/közben gyakorlati példákkal is szemléltetik. Ezt gondolom az egyetemi tantárgyakról, amelyek többségét soha nem fogom használni, vagy mert alapból marhaság, vagy mert nem tudom mire jó.
Ellenben amiket középiskolában próbálnak bemagoltatni, azoknak az esetek 90%-ában semmi értelme. Még a verstanulásnak sincsen(az elemzésnek van), de amikor nyelvtani szabályokat vagy elemzést próbálnak bemagoltatni, és a tanár ezt elvárja, mert vagy ez a heppje, vagy olyan segghülye, hogy kicsit más szavakkal leírva ő már nem értené, és nem tudná értékelni, akkor ott nagy baj van.
euAgWzgmmtq7K 2012.02.20. 14:05:45
rosetti 2012.02.20. 14:22:46
BTW sok értelmezést mondhatok az éretlenre, az egyik: éretlen, aki azt hiszi, hogy el tudja dönteni a dolgokról, hogy jók-e, vagy rosszak. Bizonyítás: az érett személyiség rájön, hogy semmi sem fekete-fehér, mindenben van jó is és rossz is, és ezért nem ítélkezik túl hamar dolgok felett :)
aha, persze 2012.02.20. 14:39:19
rosetti 2012.02.20. 14:42:43
aha, persze 2012.02.20. 14:46:27
AnnaKarenina 2012.02.20. 14:48:06
rosetti 2012.02.20. 14:50:05
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.02.20. 14:53:12
Szerintem egy áttekinthetetlen fostalicska felüelte van és tökéletesen élhet nélküle az ember. Persze én nem most vagyok tizenix éves...
Számomra megdöbbentő, hogy ez a valami egyáltalán pénz ért...
rosetti 2012.02.20. 14:57:54
aha, persze 2012.02.20. 15:01:42
Személy szerint nem várnám meg, hogy az internetszolgáltatóknál lyukadjunk ki.
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.02.20. 16:08:38
Szerintem alapvető probléma, ha egy 20 év feletti, doktori képzésre (kutatónak) jelentkező ember nincs tisztában vele, hogy milyen folyóiratok és konferenciák nyújtanak publikálási lehetőséget. Szóval a HOVA írjont tudnia kell.
A HOGYAN írjonban persze, hogy kell az útmutatás, de azt csak akkor lehet adni, ha valamit már felmutat: "itt vannak a főcímek, ez lesz az első 2, oldal, ez így rendben van? Ezekre a korábbi publikációkra szeretnék hivatkozni, erről szeretnék egy ábrát, ide egy táblázatot, mit tegyek még bele?"
Ehhez képest manapság sok egyetemen gyakorlatilag a témavezető tollba mondja a cikk szövegét, elküldi a személyes ismerős szerkesztőnek és ezek utána a doktorandusz még csodálkozik, hogy társszerző lesz belőle, mire a publikáció megjelenik...
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.02.20. 16:15:51
Megjegyzem, hogy én sose tanultam latint, de a gimnáziumi magyar és történelem anyagból elég sok szó ismerős és így angolul vagy németül is gyakran felismerem, ha egy szót latinból vettek át.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.02.20. 16:25:34
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.02.20. 16:26:54
Hiába van már több ezer interaktív tábla az iskolában, egyszerűen nem érdekli a diákokat a tananyag. És ez már ez egyetemista generációt is elérte, a huszonévesek is tanácstalanul megvonják a vállukat, ha azt kérdezed, mi leszel, ha nagy leszel. Nem érdekli őket semmi, csak a legújabb netes mém, a Youtube videó vagy hogy ki mennyire volt részeg az előző esti bulin. Semmi olyasmi nem érdekli őket, ami a baráti körön kívülről érkezik...
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.02.20. 16:33:24
Manapság a legtöbb gyerek legfeljebb a kötelezők röviden kötetekből ismeri az irodalmat.
Kíváncsi vagyok, hogy az évtizedek óta kialakult kötelezők helyett milyen műveket ajánlanál?
Úgy tudom, hogy elvileg sokkal több a választható, ajánlott mű a tantervben, mint a kötelező, de az irodalom tanárok többsége ugyanazt választja mindig.
aha, persze 2012.02.20. 16:35:36
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2012.02.20. 18:33:27
Nálunk - nyolcosztályos gimiben - kötelező volt a latin hetediktől tizedikig, aki pedig ezután is akart, tanulhatott az érettségiig. Ma is tudok fejből idézni Cicerót, és mégsem ment másnak a rovására.
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2012.02.20. 18:36:40
Engem senki nem akart magoltatni. Az agy megalázása, a logikai gondolkodás ellustítására jó csak. (Én sem magoltattam soha a tanítványaimat, mert a célom töriből is az, hogy átlássák és kritikusan értelmezzék a történteket/forrásokat.)
Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2012.02.20. 19:25:39
Ezt a huszonévesek nevében is kikérem magamnak.
Don Quixote de la Ferko 2012.02.20. 21:02:10
Jogos.
Elnézést kérek. Felfelé kerekítettem.
Mennyi mostanában egy A4-es méretű öntapadós papírlap?
Don Quixote de la Ferko 2012.02.20. 21:08:13
Hááát, ha nem a saját szememmel látom, talán nem hiszem el.
Hollandiai haver 16 éves lánya megkérdezte fatert, hogy két db. háromjegyű számot hogyan kell összeszorozni.